De tweede ronde van de Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards 2018 (DISCA’18) telt in totaal 92 bedrijven: ruim twintig toeleveranciers in twee categorieën elk en vijftig uitbesteders. Daaronder wel de nodige dubbelingen; zo kwalificeren maar liefst tien best knowledge kandidaten ook voor best customer. De nominerende klanten respectievelijk toeleveranciers hebben hun scores ingeleverd. Met zoals elk jaar veel hoge cijfers voor de voorkeursleveranciers en ?klanten; de gemiddelden liggen echter wel lager dan vorig jaar. Meerdere respondenten schrijven dat toe aan het feit dat de keten langzaam oververhit raakt. De top 5 in elk van de drie categorieën gaat door naar de finale. Die is op woensdag 21 november in Utrecht, wederom voorafgegaan door een prikkelende talkshow onder leiding van Arjan van Weele en Maarten Steinbuch.
De eerste ronde van de DISCA’18 telde in totaal 187 nominaties voor toeleveranciers, in twee categorieën: 77 voor de Best Knowledge Supplier Award en 110 voor de Best Logistics Supplier Award; 14 bedrijven belandden in beide categorieën. Daarnaast kregen dit jaar 195 uitbesteders een nominatie voor de Best Customer Award. Van de in totaal 382 genomineerde bedrijven zijn er 92 in de tweede ronde beland, dubbelingen niet verrekend. Hoewel het totaal aantal nominaties in de eerste ronde ruim 20 procent lager lag dan in 2017, is de tweede ronde even zwaar bezet (92 tegen 91 vorig jaar). Daarbij gaat het om 21 kandidaten voor best knowledge supplier, 24 voor best logistics supplier en 50 voor best customer.
Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards 2018 (DISCA’18), ronde 2
Best knowledge supplier
AAE Helmond
Festo Delft
FMI Holding Bergen op Zoom
Frencken Europe Eindhoven
Hittech Multin Delft
Inspiro Arnhem
KMWE Precision Systems Eindhoven
Masévon Technology Hardenberg
maxon motor benelux Enschede
Meilink Industriële Verpakkingen Borculo
MTA Helmond
NieuweWeme Groep Oldenzaal
NTS-Group Eindhoven
Prodrive Technologies Son
Protonic Holland Hoorn
Settels Savenije Group Eindhoven
Siemens Nederland Den Haag
Sioux Eindhoven
Technobis Group Alkmaar
Trios Precision Engineering Neede
VDL ETG Eindhoven
Uitnodiging 21 november Talkshow DISCA’18: ‘Laat je in je kaarten kijken’. Meetinstrumenten
Waar het bij de DISCA in de eerste ronde alleen om het noemen van voorkeursleveranciers en klanten gaat, moeten de nominerende partijen in de tweede ronde serieus aan de bak. Voor elke DISCA-categorie heeft Link Magazine – in samenwerking met Berenschot, DBSC Consulting en Brainport Industries – een apart meetinstrument ontwikkeld. Het best knowledge instrument meet de waardering van klanten voor hun kennistoeleveranciers, die met eigen r&d (inclusief engineering) in Nederland uitblinken in het toevoegen van waarde aan het eindproduct van de klant. De beoordeling omvat de kwaliteit van hun product-, productie- en materiaaltechnologie, de levertrouwbaarheid en doorlooptijd – de mate waarin ze hun technologieën en processen verder hebben verbeterd en hun proactiviteit daarin. Met het best logistics instrument beoordelen klanten hun logistieke leveranciers op de mate waarin zij er (proactief) in slagen de gevraagde component op tijd, in de juiste hoeveelheid, van de juiste kwaliteit en tegen de ‘on target’-prijs te leveren en in hoeverre ze zichzelf daarin waar mogelijk hebben verbeterd. Het best customer instrument tot slot bepaalt omgekeerd de waardering van toeleveranciers voor hun klanten op maar liefst vijftien aspecten: van ‘betrekt ons tijdig bij de ontwikkeling’ en ‘ondersteunt ons bij het verbeteren van onze producten en processen’ tot ‘deelt opbrengsten en risico’s op eerlijke wijze met ons’ en ‘betaalt altijd op tijd het afgesproken bedrag’.
Het is goed te beseffen dat het hier om de beoordeling van voorkeursleveranciers en -klanten gaat. Logisch dat er veel negens en tienen vallen te noteren. De waardering voor de gemiddelde relatie in de maakindustriële keten zal (een stuk) lager liggen.
Zoals elk jaar zijn er veel hoge cijfers toegekend aan de voorkeursleveranciers en -klanten. In de twee supplier-categorieën liggen de gemiddelde scores echter wel lager dan vorig jaar. Bij best logistics is het gemiddelde over de vier vragen (juiste hoeveelheid, doorlooptijd, leverbetrouwbaarheid en kostprijs) gedaald van 8,7 naar 8,2.
Finale
In elk van de drie categorieën gaat de top 5 van de genomineerden door naar de derde en finale ronde. Daarin is het woord aan drie jury’s, die per categorie zijn samengesteld uit de bedrijven die de finalisten hebben genomineerd. Voorzitter van de twee supplier-jury’s is Joes Wigman, managing director van organisatieadviesbureau Berenschot; Iris Vis, dean of industry relations van de Rijksuniversiteit Groningen, zit de customer-jury voor. Na altijd pittige discussies bepalen de jury’s per categorie een top 2. Tijdens het DISCA’18 event op woensdag 21 november in Boerderij Mereveld in Utrecht mogen de aanwezigen daarover stemmen, met hun smartphone. De scores van jury’s en publiek worden vervolgens met gelijk gewicht gecombineerd om te komen tot de best knowledge, best logistics en best customer winnaar en runner-up.
Talkshow DISCA’18
Van Weele en Steinbuch dagen ondernemers uit met uitkomsten Industry Study
Tijdens de DISCA’18 zullen de twee talkshowhosts – Arjan van Weele (NEVI-hoogleraar aan de TU Eindhoven) en zijn professorale collega Maarten Steinbuch (hoogleraar in onder ander robotica en automotive, ook aan de TU/e) – de belangrijkste resultaten van het ING-onderzoek in de vorm van stellingen voorleggen aan de vier talkshowgasten en het publiek. Die kunnen daarop reageren met de strategische keuzes die zij voor de eigen onderneming gemaakt hebben. De gasten zijn Paul Hoekstra, managing director van machinebouwer Wemo uit Den Bosch, directeur Pim Kat van de Alkmaarse fotonicaspecialist Technobis, Arjen Janssen, ceo van het Enschedese Solmates, ontwikkelaar en bouwer van pulsed laser deposition-systemen voor onder andere de semicon, en Michiel Peters, ceo van bouwer van eiersorteermachines Moba uit Barneveld.
Bij het bespreken van die strategieën wordt de factor ‘openheid’ nadrukkelijk meegenomen. Het thema van de talkshow is immers: ‘Laat je in je kaarten kijken’. Oftewel succesvol samenwerken in de keten is alleen mogelijk als mensen open met elkaar communiceren. Met dit thema wil Link Magazine zijn twintigste verjaardag vieren. Want als iets een rode draad vormt in twintig jaargangen aan artikelen over (succesvol) samenwerken in de industriële keten, dan is het wel (een gebrek aan) die openheid.
Link Magazine organiseert de DISCA’18 in samenwerking met ING en Isah Business Software. Het evenement vindt plaats op woensdag 21 november vanaf 15.30 uur in Boerderij Mereveld te Utrecht.
www.linkmagazine.nl (informatie)
disca@linkmagazine.nl (inschrijven)