Met de Experience Week Connected Transport heeft Nederland een internationale primeur: van 1 tot en met 5 oktober 2018, worden 250 ritten gemaakt met in konvooi rijdende trucks van verschillende vervoerders, allen voorzien van de laatste connectivity technologie. Niet eerder werd connected technologie in deze omvang in de praktijk getest. Gedurende vijf dagen komen Rijk en regionale overheden, logistieke partners en kennisinstellingen samen om in de praktijk de verbinding te leggen tussen verkeersmanagement en logistiek.
De Experience Week Connected Transport is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om samen met de sector connected transport in de logistieke praktijk te brengen. De betrokken partijen willen hiermee een volgende stap zetten op weg naar verbetering van efficiency, veiligheid en duurzaamheid in de logistieke sector.
Nadruk op sociale innovatie
In deze Experience Week ligt de nadruk juist op het laten kennismaken van de chauffeurs met konvooi rijden, en de interactie met intelligente verkeerslichten iVRIs. Er wordt voor het eerst gereden met beladen voertuigen en met reguliere professionele chauffeurs. In deze demonstratieweek wordt zoveel mogelijk de dagelijkse logistieke operatie aangehouden, dus strakke planningen, laad- en lostijden en congestie op de weg. Ook nieuwe informatiediensten zoals Road Works Warning en Tire Pressure Measurement worden getoond aan transporteurs. Kenmerkend aan de Experience week is dus de nadruk op sociale innovatie.
Robbert Janssen, senior consultant transport en logistiek: “De Experience week is een mooie eerste stap om de logistieke sector te betrekken bij de ontwikkeling van de innovaties rondom truck platooning en connected transport technologie. TNO is gevraagd op te treden als technisch coördinator. Dit betekent dat we het onafhankelijke geweten zijn, maar ook de technische vraagbaak voor vragen rondom technologie. Tevens ondersteunt het team van TNO het Containercluster in de Experience Week. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat de transporteurs hun ritten kunnen rijden,dat de technische demo’s te zien zijn en dat de chauffeurs ervaring op kunnen doen met het veilig in konvooi rijden.”
Slimme konvooien
Vanuit zes locaties (Helmond, Tilburg, Rotterdam/Maasvlakte, Moerdijk, Roosendaal, Aalsmeer) en verspreid over vijf dagen worden 250 routes afgelegd, die passen in de corridor Amsterdam-Antwerpen en Rotterdam-Ruhrgebied. Deelnemende trucks rijden in konvooi: een groep van meerdere vrachtwagens die als eenheid worden gepland en op ruime en veilige volgafstand van elkaar rijden. De trucks zijn voorzien van Adaptive Cruise Control (ACC), een systeem dat een constante snelheid aanhoudt en automatisch snelheid mindert als een voorliggend voertuig vertraagt. Daarnaast wordt iedere truck voorzien van connected technologie: systemen die het mogelijk maken om het gehele konvooi veilig en in zijn geheel over kruispunten te geleiden. Het konvooi wordt in een vroeg stadium gedetecteerd door slimme VRI’s op de kruispunten, waarna het konvooi langer groen licht krijgt, of zelfs prioriteit boven ander verkeer. Chauffeurs worden met behulp van een app op het dashboard vrijwel real-time geïnformeerd over de situatie verderop op hun route en geadviseerd over hoe hierop te reageren. Deze verbinding tussen verkeersmanagement en logistiek wordt voor het eerst getest tijdens de Experience Week. De slimme verkeerslichten maken onderdeel uit van Talking Traffic en worden momenteel op landelijke schaal geïntroduceerd.
Van zand tot klant
Vervoerders, verladers, kennisinstituten, logistieke verzekeraars, cloud leveranciers en bedrijven uit de verkeerstechniek werken gedurende deze week nauw samen. Een zo efficiënt mogelijk verloop van het transport staat centraal: de ritten zijn end-to-end van opzet, vrachtwagens rijden van distributiecentrum tot supermarktschap (‘van zand tot klant’). Binnen de samenwerking zijn drie clusters te onderscheiden, gekenmerkt door het type lading dat vervoerd wordt: containers, retailtransport of GVT. Binnen ieder cluster worden specifieke testen uitgevoerd, die allemaal in het teken staan van connected transport.
Veilig uitrollen van innovaties
TNO is vanuit haar neutrale positie al jaren betrokken bij de ontwikkeling richting connected en geautomatiseerd transport en voert vele programma’s op dit gebied. Robbert Janssen: “Juist de ervaringen die we deze week in de praktijk op doen in de logistieke processen geeft belangrijk inzicht om de ontwikkelingen verder te brengen. Voor TNO is het essentieel dat er standaarden zijn waardoor de innovaties ook echt kunnen landen in de praktijk. In het EU project ENSEMBLE werken we aan de voertuig-technologie, wat eind 2021 wordt afgerond. Ondertussen werken we de komende jaren ook hard aan de sociale innovatie-vraagstukken en natuurlijk de logistieke praktijk. Zo zijn we bezig om een echte platooning trial op te zetten met kortere volgtijden én in de logistieke operatie met professionele chauffeurs achter het stuur. Dit soort proeven zal ervoor zorgen dat truck platooning technologie versneld en veilig in de maatschappij uitgerold kan worden, wat verkeersveiligheid, doorstroming en logistieke efficiency ten goede komt.”
Partners
Deelnemende partijen aan de Experience Week Connected Transport zijn Albert Heijn, Peter Appel Transport, Cornelissen Groep, GDH-Heestermans, Van der Slot Logistics, DHL, GVT, J. Starmans, De Rijke, Overbeek, Jan de Rijk, Havenbedrijf Rotterdam, ECT, Van de Broek Logistics, TNO, Simacan, App2Track, Dynniq, Royal Haskoning DHV, TVM, de gemeenten Helmond, Tilburg en Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Utrecht, provincie Noord-Brabant, HVTT15, Partnership Talking Traffic, KPN, BeMobile, Flitsmeister, Districon, Simacan, SmartwayZ, Smart Port, TLN, DAF, Innovation Expo, Kyocera, V-tron, Royal FloraHolland, Swarco, Compass, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.