Technisch dienstverlener IJssel, ooit voortgekomen uit truckbouwer Scania Nederland in Zwolle, is uitgegroeid tot een specialist in smart industry. Het bedrijf telt nu ruim 500 medewerkers op negen locaties verspreid over het land, meldt directeur Rien Slingerland. ‘Zo hebben we sinds enkele jaren een vestiging in Broek op Langedijk, dedicated voor het onderhoud van alle rollen en walsen van Tata Steel in IJmuiden, en zitten we nu ook op Brainport Industries Campus in Eindhoven. Daar organiseren we de logistiek tussen de verschillende ‘bewoners’ en zijn we de trekker van het Advanced Manufacturing Logistics-project.’
Een smart industry-speerpunt van IJssel is predictive maintenance in de maak- en de procesindustrie.
Daarvoor ontwikkelt het bedrijf samen met launching customers als Tata Steel en Coca-Cola (in Engeland) het UptimeWorks hardware- en softwareplatform. De basis is (online) monitoring van installaties voor het verzamelen van procesparameters als druk, temperatuur en trillingen in rotating equipment: uit die big data moeten slimme algoritmen voorspellingen over het toekomstige (faal)gedrag destilleren. Eind juni was de officiële lancering van UptimeWorks en daarbij introduceerde IJssel enkele nieuwe tools voor data-acquisitie: een trillingssensor die op installatieonderdelen kan worden ‘geplakt’ en zelfstandig met de cloud communiceert en een mobiel device voor het lokaal uitlezen van sensoren.
Met de nieuwe producten speelt IJssel in op een van de grootste uitdagingen voor predictive maintenance, namelijk de onderhoudsdataverzameling die vaak nog niet is gedigitaliseerd. ‘Met deze twee nieuwe technieken in UptimeWorks kunnen we die dataverzameling versneld realiseren, waardoor we ook de opbouw van de faalhistorie en de ontwikkeling van de algoritmen kunnen versnellen’, verklaart Martin Blenkers, manager predictive maintenance van IJssel. ‘Zo bieden we met UptimeWorks de klant een betere propositie. We kunnen de risico’s beter inschatten en nieuwe problematieken voorspellen en daardoor eventuele gevolgschade, zoals veiligheidsissues, kwaliteitsproblemen en productie-uitval, voorkomen. Als we de klant vroegtijdig informeren over risico’s, kan hij bijvoorbeeld een geplande stop van een installatie beter benutten voor het verhelpen van komende problemen. Zo kan IJssel meer verantwoordelijkheid nemen voor het presteren van de installatie van de klant.’
Vanuit zijn oorsprong – IJssel nam de verantwoordelijkheid voor de onderhoudsorganisatie bij Scania over – is het bedrijf al gewend om op basis van prestatieverplichting te werken, vult Slingerland aan. ‘Met sommige klanten hebben we nu al de afspraak dat zij ons betalen aan de hand van de verhoging van de uptime die wij voor hun installatie realiseren. De hulpmiddelen van UptimeWorks stellen ons in staat om nog beter permanent de equipment van klanten in de gaten houden. Onze ambitie daarbij is om businessmodellen op te schuiven en nog meer performance-based te gaan werken. Daarvoor hebben wij 100 procent voorspelbaarheid van het gedrag van de installaties nodig en UptimeWorks helpt ons daar geweldig bij.’
UptimeWorks heeft nog een belangrijk pluspunt, vervolgt Slingerland. ‘Met online monitoren hoef je minder mensen lokaal aanwezig te hebben bij de klant. Nu kunnen we met hulp van internet of things en de cloud vanuit Nederland installaties in het buitenland monitoren en klanten op afstand adviseren.’ Troubleshooting kan voor een groot deel via Skype, augmented reality en conference calls, vult Blenkers aan.
IJssel lanceert platform voor predictive maintenance
0
Share.