Het gaat goed met maakbedrijven, orderportefeuilles zijn prima gevuld. Helaas zijn de pijplijnvoorraden erg leeg. De levertijden schieten omhoog. De druk wordt opgevoerd op de supply chain. De klanttevredenheid wordt er niet beter op nu iedereen op zijn tandvlees loopt.
Waarom zijn we in deze situatie beland en wat is de remedie? Uit discussies in het EyeOn-netwerk wordt duidelijk dat flexibiliteit de droom is van iedere speler. Maar men realiseert zich heel erg goed dat dat niet kan zonder samenwerking in de keten. Dan komt overal het begrip Supply Chain Collaboration weer om de hoek: daardoor kun je elkaar zeer snel informeren en beslissingen goed op elkaar afstemmen waardoor er veel minder vertragingen ontstaan. EyeOn heeft onlangs een survey uitgevoerd bij bedrijven uit de equipment supply chain (waaronder ASML, Philips, FEI, Océ, Bosch en VDL) om erachter te komen wat essentieel is voor succesvolle collaboration. Hieruit blijkt dat er licht is aan het eind van de tunnel!
Helder wordt dat alle bedrijven uit de keten meer informatie willen ontvangen, van zowel klanten als leveranciers. Informatie over lopende orders, toekomstige vraag, bottlenecks en veel meer. Is er bereidheid om meer informatie te delen? Dat blijkt het geval. Deze combinatie, van meer informatie willen hebben en meer willen bieden, is een goed fundament. Maar, met informatie delen alleen ben je er niet. Uiteindelijk draait het om afstemming en dat kan alleen op basis van zorgvuldige procesafspraken.
Een goed voorbeeld betreft hoe om te gaan met belading. Stel een leverancier is dusdanig hoog beladen dat prioriteiten gesteld moeten worden: dan kan je deze beter samen met de klant bepalen om de impact te minimaliseren. Het erop aan laten komen kan natuurlijk ook, maar dat is niet echt bevorderlijk voor de relatie. Een ander voorbeeld is de afstemming bij bekende onzekerheid. Een equipmentfabrikant is bekend met de onzekerheid in klantvraag. De klant vraagt een kortere levertijd dan afgesproken. Omdat afspraken gemaakt zijn over extra buffers op componenten, kunnen leveranciers aan deze vraag voldoen. Het komen tot die afspraken is dan ook de grote uitdaging. Hiervoor is een grote dosis wederzijds vertrouwen vereist, zonder dit magische element kan je er beter helemaal niet aan beginnen.
Vertrouwen, informatie delen, afstemmen, allemaal noodzakelijk. Maar als de praktijk leert dat de verdiensten van collaboration niet gevoelsmatig redelijk verdeeld zijn, dan kun je het vervolgens wel vergeten. Afspraken op papier doen er niet toe als de onderbuik zegt dat de buit niet eerlijk verdeeld wordt. Als er benefits zijn voor slechts één partij, is dat erg slecht voor langdurige samenwerking. Niemand wil oneerlijk behandeld worden en iedereen heeft een feilloos gevoel daarvoor als het wel het geval is. Samenwerkingsverbanden lopen daar makkelijk op stuk en zijn dan lastig te repareren.
Emile van Geel is senior consultant bij EyeOn, specialist in onder meer forecasting, demand management en Integral Business Management.