Hoe maken we Oost-Nederland aantrekkelijk voor (internationale) bedrijven? Dat was de centrale vraag bij de inspiratiesessie met Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW. Deze sessie dient als bron voor de aanpassing van het meerjarenplan van Oost NL.
De inspiratiesessie werd bijgewoond door ongeveer veertig ondernemers en regionale vertegenwoordigers van kennisinstellingen en overheden. Onder hen de twee Commissarissen van de Koning van onze regio: Boele Staal van de provincie Overijssel en Clemens Cornielje van provincie Gelderland.
Bij de sessie kwam de profilering van Nederland en in het bijzonder onze regio aan bod. Daarbij ging het over het intensiever samen te werken met Duitsland. Maar ook over exporteren naar landen die wat verder bij ons vandaan liggen, de kansen en risico’s van de Brexit en de juiste voor- en nazorg bij handelsmissies.
Vorig jaar zijn er mede door de inzet van Oost NL 1300 arbeidsplaatsen in Oost-Nederland bijgekomen. Circa 500 van deze banen worden gerealiseerd bij Unilever in Wageningen. Ook de bouw van hun nieuwe researchcentrum in Wageningen vordert gestaag.
Parel op het fluweel
Een van de aandachtpunten bij de sessie was de bescheidenheid die onze regio af en toe dwars kan zitten. “In Oost-Nederland hebben jullie drie topuniversiteiten, waarbij Wageningen een ‘juweel’ is. Jullie hebben goud in handen met twee goede provincies, die elkaars profiel goed aanvullen. Het pareltje mag wel iets meer op het fluweel gelegd worden”, aldus De Boer.
Oost NL past haar meerjarenplan aan om deze beter aan te sluiten op recente ontwikkelingen. Dat doet Oost NL graag in interactie met de verschillende stakeholders. Deze sessie was de laatste in een reeks van drie. Een verslag van de eerste sessie is met als gast Frans van Vught is hier terug te vinden. Een samenvatting van de tweede sessie met Constantijn van Oranje kunt u hier? teruglezen.