Maximalisatie hergebruik en minimalisatie afvalstromen
Drake & Farrell, KPN en zes andere grote partners gaan samen zorgen dat nieuwe KPN netwerk- en klantapparatuur langer meegaat en wordt geproduceerd met minder grondstoffen. In 2025 zou de apparatuur zo ontworpen moeten zijn dat vrijwel 100% van de onderdelen en grondstoffen hergebruikt of gerecycled kan worden. Drake & Farrell verwerkt retourstromen van de apparatuur. De onderneming analyseert, repareert en refurbisht apparatuur zodat afgedankt materiaal als vrijwel nieuw kan worden ingezet.
‘Het Nederlandse doel is om voor 2050 een circulaire economie te realiseren. Dat klinkt ver weg, maar als we geen voorlopers hebben, dan redden we die deadline nooit. Het mag en moet eigenlijk ook sneller gaan. Ik ben dan ook trots dat wij in staat zijn zo’n impact op hergebruik van apparatuur en materialen te hebben’, zegt Jan Flens, directeur van Drake & Farrell. ‘We hopen dat er nog veel meer bedrijven dit soort initiatieven met ons willen opzetten. Als méér grote bedrijven aansluiten, dan wordt een circulaire oplossing sneller de standaard.’
Drake & Farrell is dan ook blij dat zij met KPN en grote producenten als Ericsson, Hewlett Packard Enterprise, Huawei, Teleplan en ZTE het KPN Circulair Manifest kon tekenen. De overeenkomst betreft de productie van circulair ontworpen hardware. Ook wordt er gewerkt aan energie zuinigere processen voor KPN en haar klanten.
KPN verwacht dat het dataverkeer van haar klanten verder zal toenemen. Toch streeft zij ernaar om haar CO2- en milieuvoetafdruk te verkleinen. Deze doelstelling is dan ook beschreven in het KPN Circulair Manifest.
Drake & Farrell is een toonaangevende partner in supply chain diensten met als focus klantspecifieke retourprocessen. Daaronder vallen onder andere het functioneel testen, repareren en refurbishen van goederen. Zij levert end to end groene en winstgevende oplossingen voor klanten in diverse bedrijfstakken zoals telecom, online retail, gezondheidszorg en FMCG. Zij helpt daarbij het business model van haar cliënten te transformeren van lineair naar circulair.