247TailorSteel, specialist in op maat gesneden platen, buizen en kantdelen, te bestellen via de online portal Sophia, blijft groeien. In Bremen (D) gaat het bedrijf komend voorjaar verhuizen naar een nieuw pand van 6.000 vierkante meter, waar het aantal machines meer dan verdubbelt en ook het personeelsbestand sterk stijgt. In Varsseveld liggen er plannen voor uitbreiding van de hoofdvestiging met een nieuw pand van een kleine 5.000 vierkante meter.
Snijden én kanten
De economie is booming, verklaart salesmanager Ferdinand Nibbeling. ‘Voor zover mensen het nog niet geloofden, de digitalisering heeft nu echt wel zijn intrede gedaan in metaalland. We groeien dit jaar in omzet meer dan 45 procent. Bij bestaande klanten voor gesneden plaat en daarnaast draaien we nu ook omzet uit het kanten, waar we twee jaar geleden mee zijn begonnen. En dan halen we dankzij het kanten ook nieuwe klanten binnen waarvoor we weer plaat kunnen snijden.’ Dat kanten is opgepakt in het fieldlab Smart Bending Factory, maar gebeurt tegelijkertijd ook al in commercieel werk.
Personeelsaanwas
Het lukt 247TailorSteel nog altijd de omzetgroei met personeelsaanwas op te vangen. ‘Er heerst een goed klimaat in het bedrijf en we hebben naam gemaakt als fabriek van de toekomst’, verklaart Nibbeling. En dan is het personeelsbestand recent ook nog uitgebreid met een nieuwe functie, die van chauffeur op de eigen vrachtwagens. ‘Er komen nog drie vrachtwagens bij (naast de acht die vorig jaar in gebruik werden genomen, red.). In de markt vond men het een onlogische stap, transport behoorde toch niet tot onze core business. Dat is het echter wel, want dat is het op tijd leveren van plaatwerk op maat. Tien jaar geleden, toen we begonnen, vonden klanten het nog niet erg als we een dag te laat waren, nu accepteren ze dat niet meer. En terecht.’
Nieuwe ambassadeurs
Het eigen transport geeft 247TailorSteel ook onderweg de eigen uitstraling. ‘Bovendien kunnen we de levertijd nu beter garanderen en de kwaliteit van het transport bewaken’, stelt Nibbeling. Onze eigen chauffeurs hebben de daarvoor benodigde kennis van het product. Ook passen de producten niet altijd op de standaard-europallets die transporteurs het liefst hebben en dus moeten we vaak de prijs voor incourante vracht betalen. Bovendien zijn de eigen chauffeurs onze ambassadeurs die bij de klant van alles horen, van klacht tot compliment, en nieuwe kansen zien.’ Nog meer kansen om te groeien.