Daimler Trucks, een divisie van de Daimler Group, ‘s werelds grootste fabrikant van zware en middelgrote vrachtwagens, en Torc Robotics, een pionier in autonome rijoplossingen, bundelen hun krachten in een unieke combinatie om commercialisatie van geautomatiseerde vrachtwagens (SAE niveau 4) op Amerikaanse wegen te versnellen. Naast een OEM / leverancier-relatie, hebben de bedrijven vandaag een overeenkomst getekend voor Daimler AG’s dochteronderneming Daimler Trucks and Buses Holding Inc. om een meerderheidsbelang in Torc Robotics te verwerven voor een niet bekendgemaakt bedrag. Het afsluiten van de overname is onder voorbehoud van goedkeuring door de Amerikaanse autoriteiten.
Michael Fleming, CEO van Torc Robotics, Martin Daum, lid van de raad van bestuur Daimler AG, verantwoordelijk voor Trucks and Buses, en Roger Nielsen, CEO van Daimler Trucks North America LLC, kondigden vandaag de strategische beweging aan op het hoofdkantoor van Torc in Blacksburg, Virginia .
Daimler en Torc-managers die de nieuwe krachtpatser voor geautomatiseerde vrachtwagens aankondigen.
“Met de steeds stijgende vraag naar wegtransport, niet in de laatste plaats via e-commerce, is er een sterke business case voor zelfrijdende vrachtwagens op de Amerikaanse markt en ik geloof dat de snelste weg naar commercialisering voor zelfrijdende vrachtwagens is in samenwerking met Daimler Trucks, de OEM-marktleider. Deze stap is in lijn met onze missie om levens te redden en is een andere belangrijke mijlpaal voor Torc sinds het 12 jaar geleden de finishlijn in de DARPA Urban Challenge overschreed ”, aldus Michael Fleming, CEO van Torc.
“Door Torc Robotics binnen de Daimler Trucks-familie te brengen, ontstaat een uniek en krachtig team van innovators om sterk geautomatiseerde vrachtwagens op de weg te brengen. Daimler Trucks en Torc Robotics vullen elkaar perfect aan op het gebied van middelen, expertise en vaardigheden. We vormen de ideale combinatie tussen de expertise van Torc op het gebied van agile softwareontwikkeling en onze ervaring met het leveren van betrouwbare en veilige vrachtwagenhardware ”, aldus Martin Daum, lid van de raad van bestuur Daimler AG, verantwoordelijk voor vrachtwagens en bussen. “Samen zullen we onze klanten een duurzame manier bieden om aan de steeds groeiende vraag naar vracht te voldoen en zowel de economie als de maatschappij ten goede komen,” Aldus Daum.
“Torc is geen start-up, maar een van ‘s werelds meest ervaren bedrijven voor voertuigautomatisering. Torc heeft een praktische benadering van commercialisering en biedt geavanceerde, wegklare technologie, plus jarenlange ervaring in zware voertuigen. Het is aangetoond dat Torc’s Level 4-systeem goed werkt voor zowel stads- als snelwegverkeer in regen, sneeuw, mist en zonneschijn, “zei Roger Nielsen, CEO van Daimler Trucks North America (DTNA), waaronder het toonaangevende merk Freightliner.
Als onderdeel van de algemene overeenkomsten zal het Torc-team nauw samenwerken met de ontwikkelaars van Daimler Trucks, met name met het Research & Development-team van Daimler Trucks Noord-Amerika in Portland, Oregon. Torc zal zijn Asimov-zelfstuursoftware en -tests blijven ontwikkelen in zijn vestiging in Blacksburg. Tegelijkertijd zal DTNA zich richten op de verder evoluerende geautomatiseerde rijtechnologie en voertuigintegratie voor zware vrachtwagens in haar Automated Truck Research & Development Center in Portland. Het DTNA-team werkt aan een vrachtwagenchassis dat perfect geschikt is voor geautomatiseerd rijden, met name de redundantie van systemen die nodig zijn om maximale betrouwbaarheid en veiligheid te bieden.
Volgens de overeenkomst blijft Torc een afzonderlijke entiteit die zijn naam, team, bestaande klanten en faciliteiten in Blacksburg behoudt. Dankzij de samenwerking met Daimler Trucks kan Torc zijn team aanzienlijk uitbreiden, de vrachtwagenmarkt betreden en zijn groeiende klantenbestand op andere markten bedienen.
Sterke samenwerking met Mercedes-Benz Cars
Naast de samenwerking met Torc zal Daimler Trucks zeer nauw blijven samenwerken binnen de Daimler Group voor maximale synergieën met betrekking tot geautomatiseerde voertuigtechnologie. Daimler Trucks put met name uit de activiteiten en ervaringen van Mercedes-Benz Cars met betrekking tot sensortechnologie en operationele aspecten van voertuigautomatisering.
Daimler Trucks pionier van geautomatiseerde vrachtwagens
Daimler Trucks is de pionier van vrachtwagenautomatisering. Zijn wereldwijde activiteiten omvatten niet alleen Daimler AG in Duitsland, maar andere bedrijven wereldwijd, waaronder Daimler Trucks North America LLC in de VS In 2014 presenteerde ‘s werelds toonaangevende vrachtwagenfabrikant de Mercedes-Benz Future Truck 2025,’ s werelds eerste geautomatiseerde vrachtwagen, en was de eerste die de technologische kansen en het grote potentieel aantoont dat geautomatiseerde vrachtwagens de economie en de maatschappij bieden.
In 2015 verkreeg Daimler’s Freightliner Inspiration Truck de allereerste wegvergunning voor een gedeeltelijk geautomatiseerd bedrijfsvoertuig en vond de wereldpremière van de Mercedes-Benz Actros met Highway Pilot plaats op de openbare weg.
Niveau 2 geautomatiseerd rijden is nu een realiteit bij Daimler Trucks
Met Active Drive Assist (Mercedes-Benz Actros, FUSO Super Great) en Detroit Assurance 5.0 met Active Lane Assist (Freightliner Cascadia) is Daimler Trucks de eerste die gedeeltelijk geautomatiseerde rijfuncties (SAE niveau 2) in serieproductie brengt. Het nieuwe systeem kan onafhankelijk remmen, versnellen en sturen. In tegenstelling tot systemen die alleen boven een bepaalde snelheid werken, maakt Active Drive Assist / Detroit Assurance 5.0 gedeeltelijk geautomatiseerd rijden mogelijk in alle snelheidsbereiken voor de bestuurder, ook nog een primeur in een serieproductietruck. Dit revolutionaire actieve laterale en longitudinale hulppakket wordt aangedreven door een nieuw state-of-the-art radar- en camerafusiesysteem.