Joes Wigman van Berenschot leidde dit jaar voor het eerst de juryberaadslagingen in zowel de categorie Best Knowledge Supplier als Best Logistics Supplier waarin de finalisten voor de Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards 2018 (DISCA’18) beoordeeld werden. ‘Het meest waardevolle van deze verkiezingen is het verbinden.’
Hij moet er heel even over nadenken, over de waarde van alweer de 17e editie van de DISCA. Zit er geen sleet op de formule? ‘Nee’, klinkt het uiteindelijk gedecideerd. ‘We hebben in Nederland een geweldige maakindustrie en het is juist belangrijk om de partijen met elkaar te verbinden. Een verkiezing als deze brengt ecosystemen en ondernemers bij elkaar. Het bevordert kennisuitwisseling. Dat begint al met de honderden nominaties. Dat er vervolgens twee keer vijf finalisten overblijven die strijden om de prijzen is mooi, maar niet het enige. Het verbinden is waardevol, om van elkaar te leren en elkaar beter te maken. Wat mij betreft is dit evenement een perfect instrument om de maakindustrie te stimuleren.’
Passen
Berenschot is al sinds de oprichting in 1938 nauw betrokken bij de Nederlandse industrie. ‘En dat zijn we gebleven’, vervolgt Joes Wigman, managing director bij het internationale adviesbureau met vorig jaar een omzet van 42 miljoen euro en ruim 300 medewerkers. ‘In het verleden hebben we onder meer een systematiek ontwikkeld, de demand chain navigator, om de samenwerking tussen ondernemingen te beoordelen. Gebaseerd op kpi’s en groeireeksen. Die systematiek gebruiken we nog, maar het gaat om veel meer dan het zetten van kruisjes en vinkjes. Samenwerken heeft ook te maken met de fit, strategisch en communicatief. Tijdens de beraadslagingen in beide jury’s was dat een telkens terugkerend item: passen we bij elkaar? Hoe werken we samen en kan dat misschien nog beter?’
Tijdens de jurysessies ging het in eerste instantie vooral om de beoordelingen van de toeleveranciers door de uitbesteders, hun klanten. ‘Uiteraard’, aldus Wigman. ‘Dat is de basis. En er moeten ook winnaars uit de bus komen, het is uiteindelijk een competitie. De kandidaten in beide categorieën ontliepen elkaar echter niet veel. Ze hadden stuk voor stuk kunnen winnen.’
Objectief
En dan komt wat subjectiviteit om de hoek kijken, zoals Christiaan Gangelhof ondervond, jurylid in de categorie Best Logistics namens systeemintegrator AWL. Zo vond ‘zijn’ kandidaat geen genade in de ogen van twee andere juryleden, iets waar hij het niet helemaal mee eens was. Twee collega’s hadden een ‘persoonlijke’ negatieve ervaring met de leverancier die hij voordroeg en dat bepaalde hun eindoordeel. ‘Dat vind ik toch wel jammer. Je moet objectief oordelen op basis van harde gegevens en cijfers. Natuurlijk, op elke toeleverancier is wat aan te merken. Je moet kritisch blijven. Wij zijn ook voortdurend met onze suppliers in overleg over de performance. Zo maken we zelf elk jaar een soort ranglijst van onze eigen toeleveranciers met positieve en negatieve punten. Deze leverancier scoort daarin altijd hoog, reden om het bedrijf ook voor de DISCA voor te dragen. Niet omdat we aardig willen zijn, juist vanwege de goede prestaties zoals snelheid en leverbetrouwbaarheid.’
Menselijke factor
Juryvoorzitter Joes Wigman begrijpt de kritiek van Christiaan Gangelhof, maar volgens hem tellen persoonlijke ervaringen wel degelijk mee. ‘Het gaat ook om de klik. Passen een uitbesteder en een toeleverancier wel bij elkaar? Is de communicatie goed? Kunnen ze kritiek van elkaar verdragen? Er is altijd een menselijke factor. De prestaties van de leverancier in kwestie staan niet ter discussie, net zomin als van de andere vier finalisten. De kritiek was echter dat deze partij aan kleinere partijen minder aandacht besteedt. Tja, en dat kwam bovendrijven in de beraadslagingen. Gevoel is een factor, zo simpel is het.’
Pittige discussies
Christiaan Gangelhof legde zich uiteindelijk neer bij de keuze voor de twee finalisten. ‘Niet geheel toevallig ook leveranciers van ons en allebei bedrijven met een uitstekend trackrecord. Terechte winnaars, geen probleem. De situatie heeft wel pittige discussies opgeleverd met gloedvolle pitches. Dat is winst, want dat is de bedoeling van competitie en concurrentie. Elkaar beter maken. Ik heb de jurydag zeker als zinvol en leerzaam ervaren.’
De strategic purchaser liep tijdens de jurering tegen een voor hem onbekend bedrijf aan: itsme. ‘De pitches van de nominerende juryleden waren dermate positief, dat ik geïnteresseerd ben geraakt. We hebben een kennismaking gepland. Mooi dat er altijd weer nieuwe bedrijven komen bovendrijven. Wie weet, gaan we zakendoen.’
Proactief
Dat er elk jaar relatief onbekende bedrijven de finale halen, is volgens Joes Wigman een goed teken. ‘Een bewijs dat er objectief beoordeeld wordt. Goed voorbeeld is Inspiro in de categorie Best Knowledge Supplier. Heel klein in vergelijking met gevestigde namen en finalisten als Prodrive, AAE, VDL ETG en KMWE. Maar gericht op digitaal en volgens de nominerende bedrijven precies wat je van een toeleverancier verwacht: meedenken, proactief zijn en waarde toevoegen. Inspiro scoorde bij de complete jury hoog.’
Een van de andere juryleden was André Besselink, strategic purchaser van Royal Eijkelkamp uit Giesbeek, wereldwijd actief in bodem- en waterbeheer. Het bedrijf is producent en leverancier van onder andere meetapparatuur en labinrichtingen en ook kennispartner in projecten die zich richten op thema’s als klimaatverandering, verstedelijking, vervuiling en natuurlijke bronnen. ‘We zijn via partners actief in zeventig landen’, zegt Besselink, ‘maar als producent zijn we een klein bedrijf. We hebben geen miljoenen te besteden en daarom was ik best verrast toen ik gevraagd werd om zitting te nemen in de jury voor de DISCA. Ook omdat we een klein bedrijf hadden genomineerd. Voor ons een belangrijke toeleverancier van de complete elektronica voor onze instrumenten.’
Snel beslissen
Het bijzondere aan de kleine, meedenkende toeleveranciers zit ’m volgens André Besselink vaak in het persoonlijke contact. ‘Je zit meestal met de eigenaar/ondernemer zelf aan tafel. Beslissingen worden snel genomen, er gaat weinig tijd verloren.’
Deelname in de jury betitelt de strategic purchaser van Royal Eijkelkamp als ‘bijzonder nuttig. Je leert ook weer van elkaar, tijdens het rondetafelgesprek is iedereen bereid kennis te delen. Er is tijd om bepaalde problematiek te bespreken, tips uit te wisselen. Maar het belangrijkste is het in de schijnwerpers zetten van de maakindustrie. We laten te weinig zien wat we allemaal kunnen in Nederland. Zo’n award-uitreiking is een goed instrument.’
Scorekaart
Christiaan Gangelhof heeft wel nog één tip voor volgend jaar: ‘Neem ‘communicatie’ mee in de scorekaart. Beoordeel hoe toeleveranciers acteren als ze te laat zijn met een levering of als er iets anders misgaat. Wellicht voorkomt dat eenmalige negatieve ervaringen die zo bepalend kunnen zijn voor de toekomst.’
Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards 2018 (DISCA’18) werd georganiseerd door Link Magazine in samenwerking met ING en ISAH Business Software.