Zo vertaal je jouw corporate merk naar regionale marketing

0

In de maakindustrie is het bouwen van een sterk merk complex. Zeker als je internationaal zakendoet. Je merkidentiteit komt voort uit het DNA van de organisatie, de behoeften van klanten en het onderscheidend vermogen in de markt.

Deze corporate branding, ondersteund door vaststaande merkwaarden, moet consistent door alle communicatie-uitingen heen zichtbaar zijn, van interne memo’s tot externe campagnes. Leg deze merkwaarden vast en veranker ze en je zorgt ervoor dat iedereen dezelfde boodschap uitdraagt. Het is een belangrijke basis voor internationale herkenbaarheid en meer klantvertrouwen.

Link magazine oktober/november 2024. Thema: Data delen in de keten, cybersecurity en beveiliging. Vraag exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

En toch, één uitdaging krijg je er als internationale speler hoe dan ook bij. Zie een consistente merkidentiteit maar eens te behouden, als je ook wilt inspelen op de unieke behoeften en culturele nuances van regionale markten. Die vragen allemaal om flexibiliteit en maatwerk, waarbij je de kern van het eigen merk moet behouden. Het zijn subtiele aanpassingen die de boodschap lokaal relevant maken, maar hoe voer je die succesvol door?

Begin met een marketingplan, dat deels gebaseerd is op de inzichten van sales- en serviceteams die dicht bij de klant staan. Maak voor iedere regio een klantreis die de specifieke vragen en behoeften weerspiegelt en combineer die met regionale marktdata. In dit soort situaties komt de kracht van meetbare data via tools zoals Google Analytics tot z’n recht.

Zorg ervoor dat je de regionale verschillen écht begrijpt, en speel in op die verschillen zonder de consistentie van het merk te verliezen. Dit betekent vaak dat je de tone-of-voice en visuals per regio moet aanpassen, wat je doet op basis van de lokale cultuur. Vertaal bovendien de content – zoals video’s als animaties – naar de lokale taal en laat die aansluiten bij de plaatselijke bedrijfscultuur. Dat laatste is cruciaal, zowel naar klanten als collega’s.

Wat zou er gebeuren als jullie bedrijf aan de buitenkant de indruk wekt dat het ondernemend is, maar er aan de binnenkant een ambtenarencultuur heerst? Wantrouwen groeit sneller dan je denkt. Wees dus authentiek, relevant en eerlijk naar elke doelgroep. Zorg voor een onveranderlijke kern die de identiteit van het merk beschermt. En wees regionaal flexibel genoeg om het merk te laten aansluiten bij de specifieke behoeften en culturen van lokale markten.

Het behoud van een sterke merkidentiteit én lokale relevantie vraagt om een voortdurende balans tussen corporate en regionale marketing. Alleen als het vermogen aanwezig is om deze twee werelden samen te brengen kun je succesvol zijn. Het is een dynamisch proces dat continu evolueert – al geldt dat net zo goed voor het gehele vak van marketing.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics