Het Duitse Stadtwerke Osnabrück heeft bekend gemaakt dat VDL Bus & Coach bv de e-bus aanbesteding heeft gewonnen. VDL Bus & Coach is verkozen tot systeemleverancier voor de komende elektrificatie van het lokale vervoer. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations en de implementatie hiervan. Eind 2018 worden de eerste 13 VDL Citea’s SLFA Electric, die geen schadelijke stoffen uitstoten en veel minder geluid maken dan reguliere bussen, geleverd. Deze elektrisch gelede voertuigen worden ingezet op de eerste volledig elektrische lijn 41 tussen Düstrup en Haste.
Het partnerschap is een mijlpaal op weg naar de elektrische, digitale en multimodale toekomst van het lokale vervoer in Osnabrück.
Benadrukt stedenbouwkundige Frank Otte ter gelegenheid van de presentatie van de nieuwe systeemleverancier.
Stadtwerke Osnabrück behoort al jaren tot de voorlopers op het gebied van elektromobiliteit. Dergelijke voorlopers zijn nodig om nieuwe ontwikkelingen om te zetten in realiteit. We zijn bijzonder trots om als systeemleverancier samen met Stadtwerke Osnabrück het grootste elektrische buswagenpark van Duitsland te mogen realiseren,
aldus Marcel Jacobs, commercieel directeur VDL Bus & Coach bv.
VDL levert het complete e-bussysteem
Eind 2018 gaan in totaal 13 VDL Citea’s SLFA Electric met een lengte van 18,1 meter uitgevoerd in een BRT (Bus Rapid Transit) design rijden op lijn 41 tussen Düstrup en Haste. Dit design heeft de Red Dot Award 2017 toegekend gekregen. De Red Dot Award is een prestigieuze internationale design prijs. De VDL Citea Electric heeft de prijs gewonnen in de categorie ‘Product Design’. “Met deze voertuigen wordt de lijn de eerste volledig elektrische lijn in de binnenstad”, benadrukt directeur mobiliteit Dr. Stephan Rolfes van Stadtwerke Osnabrück. Op de keerpunten van de lijn worden telkens twee snellaadstations ingezet en in de gemeentelijke busremise nog eens één snellaadstation. “In aanvulling op de snellaadstations zal de busremise nog dit jaar van 14 verdere laadstations worden voorzien”, vult Dr. Rolfes aan.
De geleidelijke elektrificatie van het lokale openbare vervoer in Osnabrück is een belangrijk onderdeel van het gezamenlijke project ‘Mobile Zukunft’ van de stad en Stadtwerke Osnabrück. Dit project omvat duurzame mobiliteitsconcepten, de bevordering van milieuvriendelijke lokale mobiliteit, de bevordering van e-mobiliteit, evenals de versterking van het fietsverkeer en de bevordering van het openbaar vervoer.
Stadtwerke Osnabrück
Stadtwerke Osnabrück is, met bijna 1.000 werknemers, een van de grootste gemeentelijke aanbieders van infrastructuurdiensten in Duitsland. De infrastructuurdiensten omvatten energie en watervoorziening, openbaar vervoer en de exploitatie van de riolering, de haven en de zwembaden in Osnabrück. Het openbaarvervoerbedrijf van Stadtwerke Osnabrück exploiteert lokaal vervoer in de stad Osnabrück en het omliggende gebied. Het bedrijf vervoert jaarlijks ongeveer 36 miljoen passagiers. In de stad Osnabrück zijn 9 hoofdlijnen. De 151 bussen van Stadtwerke Osnabrück zijn onderweg op 24 routes (inclusief regionale en nachtbus). De lijnlengte van alle lijnen is iets minder dan 425 kilometer. In totaal werken er 250 buschauffeurs en 100 administratief medewerkers bij Stadtwerke Osnabrück. Het busdepot biedt plaats aan 100 bussen, heeft een werkplaats met 12 werkstations en een moderne verkeerscentrale.