Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en TNO zijn verheugd de formele vrijgave van SIMarchitect als het resultaat van hun onderlinge samenwerking te kunnen presenteren. SIMarchitect is vandaag beschikbaar gekomen.
Beide partijen geloven dat deze omgeving aanzienlijke toegevoegde waarde kan hebben voor zowel het midden- en kleinbedrijf (MKB) als voor grotere bedrijven, onderzoeks- en opleidingsinstituten, omdat SIMarchitect meer gestructureerd en efficiënter modelleren mogelijk maakt wat tot snellere ontwikkeling, demonstratie en inzet van toepassingen en resultaten leidt.
Voordelen van het framework
Het framework ondersteunt systeem ingenieurs bij de ontwikkeling, validatie en het onderhoud van systeem modellen en regelalgoritmes in de Matlab/Simulink® programmeeromgeving. De kracht van SIMarchitect komt door de interne databusstructuur, uniforme modules en grafische gebruikersinterface, die gezamenlijk het hergebruik van modellen en algoritmes stimuleren en makkelijker maken. Visualisatie van simulatieresultaten volgen middels enkele simpele muisklikken. Om gebruikers te helpen, wordt SIMarchitect voorzien van een bibliotheek van (hybride) voertuig-aandrijflijncomponenten en enkele voorbeeldmodellen.
Open source
De vrijgave van het SIMarchitect framework markeert de realisatie van een belangrijk resultaat van het COMBINE project. In dit project werkt HAN Automotive Research samen met 30 voornamelijk Nederlandse MKB partners aan efficiënte en laagdrempelige oplossingen voor systeem modellering en simulatie. Met de oplevering van deze oplossing in een open source community hopen TNO en HAN te stimuleren dat bedrijven en instituten deze oplossing gebruiken en verder verrijken, daarbij zowel hun eigen prestaties als die van andere te versterken via pre-competitieve samenwerking.
TNO onderzoek op het gebied van powertrains
Moderne vervoermiddelen, van personenauto’s tot zware voertuigen voor het wegvervoer en vervoer over water, moeten voldoen aan steeds strengere emissievoorschriften en broeikasgasdoelstellingen. Deze toekomstige uitdagingen zullen worden aangegaan met een reeks steeds complexere aandrijflijn technologieën. Een geïntegreerde ontwikkelingsbenadering is nodig om de totale systeemefficiëntie te maximaliseren. Om de inspanningen op het gebied van systeemontwikkeling te verminderen, heeft TNO een unieke methodologie ontwikkeld die gebaseerd is op een combinatie van state-of-the-art testfaciliteiten en virtuele ontwikkeling. Het unieke is dat al onze modellen gebaseerd zijn op fysica en gevalideerd zijn in onze eigen faciliteiten, volledig voorspellend en schaalbaar zijn, besturingsgericht zijn en in real-time geïmplementeerd kunnen worden. De virtuele testomgeving van TNO maakt een tijd- en kostenefficiënte verificatie van de prestaties en robuustheid van de besturingsfunctionaliteit mogelijk. Voordat men de weg op gaat zorgt TNO voor ultieme systeem validatie uitgevoerd op onze state-of-the-art experimentele faciliteiten in Helmond. TNO Powertrains heeft een sterk internationaal trackrecord voor verschillende toepassingen, van personenauto’s tot zwaar weg- en watertransport en is daarmee de ideale kennispartner voor innovatieve oplossingen voor de uitdagingen van morgen.