Proeven aan technologieën en businessmodellen van (over)morgen, op een locatie van (eer)gisteren. De 350 bezoekers van het TMC Entrepreneurial Experience Event (E3) zullen ogen en oren tekort gekomen zijn om het allemaal in zich op te nemen. Inspirerend waren de demo’s, voordrachten en de locatie absoluut. En daar was het TMC, de internationaal snelgroeiende detacheerder van technische professionals – ‘employeneurs’ –, om te doen.
Inspirerend E3-event van TMC zindert van innovatie
Rauw, ongepolijst, begin vorige eeuw. Dat straalt CHV Noordkade in Veghel nog steeds uit. Het industriecomplex, dat de Coöperatieve Handelsvereniging CHV – een grote inkooporganisatie van mengvoeders, kunstmest en granen – destijds liet bouwen, is vandaag een hot spot voor kunst en cultuur. Oud versus nieuw: een prachtige locatie voor de tweede editie van TMC’s E3-event. In de centrale ruimte (‘De Malerij’) waren presentaties van enkele klanten van TMC, zoals Bosch Rexroth en Yaskawa Motoman – en demo’s van een aantal maatschappelijk relevante innovatieprojecten waar ‘employeneurs’ binnen het TMC Entrepreneurial Lab in hun vrije tijd aan werken.
Daaronder Fiber Fighters (ontwikkelt een wasmachinefilter dat zelfs de kleinste plastic deeltjes afvangt uit – synthetische – kleding) en bRemote (monitort realtime de activiteit en gezondheid van bijenvolken). En er was een presentatie van Throwabot, een op afstand bestuurbare robot die allerlei data verzamelt op plekken waar mensen maar beter verre van blijven: zie het artikel op pagina @@@).
Ramon Vullings: ‘De beste ideeën komen van buiten, stel je daar open voor’
In zijn welkomstwoord kwam Emmanuel Mottrie, de nieuwe ceo van TMC Group, met nieuws: de expansie van TMC buiten Nederland, tot dusverre in Europa (België, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden) en Dubai, zet zich voort in Noord-Amerika – met een vestiging in Canada. ‘Ook daar gaan we onze values en ons model van ‘People drive technology’ uitrollen.’
Betere wereld
Keynote speaker Diederik Jekel (fysicus, wetenschapsjournalist en tv-programmamaker) peperde, gelardeerd met een dosis humor, zijn gehoor in goed na te denken over waar zij mee bezig zijn, wat hun impact is op de samenleving. ‘Wij wetenschappers en engineers willen met wat we bedenken en ontwikkelen een betere wereld creëren. Onze voorgangers wilden dat ook, maar simpelweg een goed idee najagen kan niet meer. Daarvoor is het risico op een negatieve impact te groot – denk aan roken, lood in benzine, halogeenkoolwaterstof in koelkasten en tal van andere innovaties die mensenlevens kosten. Dat moet je zien te voorkomen, door na te denken over wat je doet en daarover met zo veel mogelijk mensen te communiceren. Dat helpt jou om de juiste dingen te doen – en je gehoor om met wat jij bedacht hebt niet de verkeerde dingen te doen. Met een steen kun je een huis bouwen, maar ook iemand een gat in zijn hoofd gooien. Het is aan jullie om te zorgen dat mensen stenen voor het juiste, zinvolle doel gebruiken.’ De wereld verandert sneller dan ooit, aldus Jekel: door big data, sociale media en disruptieve technologieën: bedrijven komen en gaan. ‘Zelfs jullie, slimme wetenschappers en engineers, hebben geen idee wat over vijf jaar leidende en zinvolle technologieën zijn.’
Not invented here
Eye openers bood ook de voordracht van Ramon Vullings, cross-industry expert en ‘Idea DJ’. Zijn stelling: sectoren kunnen veel van elkaar leren. Samen met Marc Heleven schreef hij het boek ‘Not invented here’, dat de E3-bezoekers bij vertrek meekregen. Veel voorbeelden van geslaagde cross-overs passeerden de revue: de babybuggy van McLaren, met wielen geïnspireerd op het landingsgestel van vliegtuigen, de alliantie tussen Google Maps en Uber ‘to cross the last mile’, VanMoof’s fietsen met gps-tracker. Vullings: ‘Koop zo’n fiets met diefstalverzekering en VanMoof levert je een nieuwe als de oude niet binnen twee weken is teruggevonden. Hun kekke fietsen zijn ook in Noord-Amerika en het Midden Oosten zeer gewild. De fietsen verschepen gaf echter problemen: van elke drie fietsen kwamen er twee terug, doordat ze tijdens het transport zo ruw behandeld werden dat ze beschadigingen opliepen. VanMoof ging te rade bij bedrijven die hun spullen wel ongehavend op de eindbestemming krijgen. Eind van het liedje: VanMoof liet het woordje ‘TV’ op de fietsverpakking printen en meteen waren er 88% minder retourzendingen. Puur omdat die transporteurs met tv’s wel voorzichtig omgaan.’
Vullings voordracht zat bomvol met mooie voorbeelden en to do’s & not to do’s. ‘De beste ideeën komen van buiten, stel je daarvoor open; creëer coole combinaties met partijen die iets hebben wat je zelf niet hebt. Met copy-paste evenaar je het succes van een ander niet – de crux is dat je heel goed moet snappen wat het proces achter hun succesproduct is.’