Renault ontwikkelt met Bosch Rexroth geavanceerde simulator voor autonoom rijden

0

Veiligheid en prestaties staan voorop bij de ontwikkeling van toekomstige autonoom rijden.. Daarom zijn zogeheten road simulator tests nodig. Groupe Renault bereidt zich momenteel voor op de lancering van het nieuwe, 25 miljoen euro kostende Technocenter nabij Parijs. Dit simulatiecentrum is speciaal ontworpen voor het testen van autonome voertuigen en huisvest één van de meest geavanceerde dynamische rijsimulatoren ter wereld. Deze bouwt AV Simulation, Bosch Rexroth levert het bewegingsplatform.

Olivier Colmard van Renault Engineering

‘We moeten het autonoom-rijden miljarden kilometers testen. Om de fysieke tests op een efficiënte manier te kunnen uitvoeren, is een uitgebreide simulatie met een groot aantal rijscenario’s onmisbaar’, zegt Olivier Colmard van Renault Engineering. ‘Een van de worst case-scenario’s is het fout gaan van de omschakeling tussen de handmatige en autonome modus in verschillende verkeerssituaties. De nieuwe dynamische high-performance rijsimulator helpt Renault om al deze cases op de meest efficiënte en realistische manier te testen, met echte bestuurders.’

Het wordt de meest geavanceerde bewegingssimulator voor auto’s die ooit is ontwikkeld, denkt Rik de Swart, salesmanager Motion Simulation Technology bij Bosch Rexroth: ‘Ons bewegingsplatform bestaat uit een high performance hexapod met roterend platform, geplaatst bovenop een x-y-tafel. Er kan een versnelling van maximaal 1 g worden bereikt en snelheden tot 9 m/s in alle horizontale richtingen. Voorts bevat het platform nieuwe technologieën en lineaire motoren die een belasting tot 6.000 kg mogelijk te maken, zonder in te leveren op hoge versnellingen en snelheid.’

Het bewegingsplatform wordt uitgerust met een koepel met projectoren. De koepel biedt onderdak aan een testauto waarin bestuurders en passagiers kunnen plaatsnemen. Zowel mechanische functies als de software worden zo ingezet dat het systeem de geprogrammeerde limieten niet kan overschrijden, vertelt De Swart. ‘Eén van de vele veiligheidsvoorzieningen, is de Bosch Rexroth Safety on Board-technologie waarmee de motoren en drives zijn uitgerust, met onder meer een gegarandeerde noodstop.’
Terwijl eerdere systemen op een tandheugelontwerp steunden, worden nu Bosch Rexroth lineaire motoren gebruikt. ‘Deze zijn zeer stil en werken met zeer lage trillingen. De lineaire motoren zorgen voor zeer nauwkeurige besturing door de geleidingssystemen van het platform, zelfs wanneer de zware lading op hoge snelheid wordt verplaatst.’ Door het gebruik van de simulator en het testen in een virtuele omgeving, kunnen Groupe Renault en de Renault-Nissan Alliance baanbrekende technologieën voor autonome voertuigen blijven ontwikkelen, aldus Colmard.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics