Het is niet smart industry, maar Servië waarmee plaatwerkbedrijf Metes de (prijs)concurrentie weet te overleven en klanten kan helpen bij reshoring. ‘Voor éénstuksproductie krijg ik hier in België de operators niet gevonden’, verklaart ceo Eduard Rutten. In de Servische vestiging, Metech, lukt dat wel en zijn de lage loonkosten een groot voordeel bij kleine series. ‘Daar komt al twintig procent van onze business uit enkelstuks.’ Zo concentreert de productie zich op de Balkan en evolueert de Belgische vestiging in Dilsen-Stokkem tot front-office. Lees het complete verhaal in het komende nummer van Link (verschijningsdatum 14 april).
Begonnen als Siemens-fabriek voor medische en telecomproducten, werd Metes in 1999 verzelfstandigd. Tien jaar geleden vond ceo en mede-eigenaar Eduard Rutten een lagelonenoplossing in Servië. Dat land onderscheidde zich van booming Oost-Europa vanwege zijn positie buiten de EU, met lagere lonen en een ruimere arbeidsmarkt. In 2008 startte Metes er een eigen fabriek, Metech. Niet veel later brak de crisis uit: de omzet van twintig miljoen euro halveerde bijna en het personeelsbestand in België kromp fors, terwijl het in Servië crescendo ging. De dip is nu helemaal overwonnen en het budget voor dit jaar, 24 miljoen, wordt waarschijnlijk overschreden, meldt Rutten.’
Reshoring
Dankzij de lage loonkosten in Servië (een factor acht verschil met België) kan Metes z’n klanten reshoring aanbieden. ‘De prijs moet een faire deal zijn, dan wil ik concurreren met Azië, waarbij wij natuurlijk veel sneller kunnen leveren.’ Wat verder helpt is de tax-free zone die Rutten samen met de burgemeester heeft weten te realiseren. ‘Een soort mini-Europa buiten de EU, waardoor de belasting op het goederenverkeer tussen onze twee vestigingen heel laag is.’
Toekomst
Is er nog toekomst voor de thuishaven? De medewerkers zijn ‘zwaar bezorgd’, weet Eduard Rutten. ‘Maar ze beseffen dat we hier dankzij Servië kunnen overleven. De afgelopen vier jaar zijn we daar continu gegroeid en hebben we het hier stabiel weten te houden.’ België zal zich meer en meer toeleggen op contact met de klant, engineering, opstart van productie en logistieke afhandeling, inclusief een workshop voor spoed- en speciaalproductie. Rutten voorziet een totale bezetting van 40 à 45 man voor dit front-office. ‘En dat zal nog wel groeien.’