Metaalbedrijven kijken weer vooruit: iedereen is bezig met de toekomst en de investeringsbereidheid is groot. Om die toekomst wat dichterbij te brengen, nodigden Trumpf Nederland in Hengelo en metaalgroothandel MCB in Valkenswaard een aantal klanten en prospects uit voor een reis naar de smart factory van Trumpf in Chicago. Een inspirerende plek, waar digitalisering wordt gecombineerd met de nieuwste technologie en de deelnemers live onbemande machines aan het werk zagen.
‘De bijna geheel onbemande fabriek, waar agv’s rijden, gaf een indruk van hoe de productie met Industrie 4.0 georganiseerd kan zijn. Dat is verder dan waar onze klanten momenteel staan. Alles is groot en ruimtelijk opgezet. En iedereen was toch wel onder de indruk van de cockpit waarin de performance van machines te volgen is’, vertelt Menko Eisma, directeur Trumpf Nederland. Het negentienkoppige gezelschap bezocht verder tractor- en landbouwmachinefabrikant John Deere, eveneens een klant van Trumpf. ‘We wilden onze machines niet alleen in de showroom laten zien, maar ook werkend bij de klant.’
Echte roadmaps
Eisma heeft een positief beeld van de investeringsbereidheid onder metaalbedrijven. ‘Ik praat veel met klanten, iedereen is bezig met de toekomst: waar staat mijn bedrijf over twee tot vijf jaar? In tegenstelling tot vier jaar geleden, toen iedereen bezig was met de dag van morgen. Hoewel ik af en toe signalen krijg dat de investeringsbereidheid iets afvlakt, is deze nog steeds uitzonderlijk hoog. Je ziet in plaats van eenmalige investeringen meer investeringstrajecten richting Industrie 4.0, echte roadmaps.’
Informatie op de juiste plek
Voor MCB was de toenemende verbondenheid in de keten reden om klanten uit te nodigen voor de reis naar Chicago: samen kijken naar nieuwe ontwikkelingen als onbemand produceren en digitalisering, en hoe je daar op kunt inspelen. ‘Onze keten is nu niet optimaal ingericht en bevat veel waste. Door digitalisering neemt het inzicht in het verbruik in de keten toe, wat de kans biedt om voorraden af te bouwen en ze op de juiste plaats in de keten neer te leggen’, stelt ceo Bram Schildkamp. ‘Daarnaast worden bij iedere stap, met name tussen bedrijven, veel administratieve handelingen verricht. Door deze processen te digitaliseren, voorkom je kosten, fouten en tijdverliezen en kunnen de toch al schaarse mensen zich richten op taken die waarde toevoegen en vaak ook veel leuker zijn.’
‘Als wij digitaliseren, heeft de klant van ons 100 procent beschikbaarheid en betrouwbaarheid nodig’
Meer maatwerk
De automatisering en korte doorlooptijden leiden tot meer maatwerk aan de kant van MCB. Schildkamp: ‘Exacte aantallen worden steeds meer gevraagd, net als het op de goede lengte aanleveren van lange producten. In de fabriek van de toekomst is er geen rommelig hoekje meer, met nog wat stiepen en een oude zaag, omgeven door reststukken. Wel een goede kwaliteit materiaal, zodat machines niet uitvallen en just in time aangeleverd maatwerk.’ De nieuwe ontwikkelingen moeten het kapitaalbeslag in de keten verminderen en kosten reduceren door afval te beperken en administratieve en operationele taken te elimineren. ‘Dat terwijl doorlooptijden korter worden en de betrouwbaarheid groter.’
Offerte in één minuut
De laatste jaren heeft MCB de nodige stappen gezet in digitalisering. Nu een aantal klanten hun offertetraject geautomatiseerd heeft door tekeningen in te lezen en die te vertalen naar snij- en zeturen, biedt MCB hun de mogelijkheid om via een digitale verbinding altijd zowel de hele voorraad van MCB als hun eigen voorraad in hun systeem te hebben. ‘Met bijbehorende beschikbaarheid, hun eigen prijzen en de levertijden’, vertelt Schildkamp. ‘Zo kunnen ze geautomatiseerd in één minuut offreren, en als het een order wordt met één druk op de knop de spullen bestellen. Bij ons rolt er dan alleen nog maar een bon uit om het op de wagen te leggen. Lage doorlooptijd tegen lage kosten en, omdat wij op maat kunnen afleveren, minder afval en logistieke kosten. Doel is altijd tot de laagste kosten in de keten te komen.’
Logistieke topprestatie
De eerste eyeopener heeft Schildkamp al te pakken. ‘Als wij digitaliseren, heeft de klant van ons 100 procent beschikbaarheid en betrouwbaarheid nodig. Met name de voorraad moet op orde zijn; een uitdaging, aangezien onze eigen leveranciers allerbelabberdst zijn qua betrouwbaarheid van leveringen’, zegt hij. ‘Want het kan niet zo zijn dat de klant bij een order geen materialen geleverd krijgt. Wij moeten logistiek een topprestatie leveren. Daar zijn we al een paar jaar mee bezig: de betrouwbaarheid is nu 99 procent, maar moet naar die 100 procent.’ Inmiddels verwerkt MCB ruim een kwart van alle orders digitaal, over vijf jaar is dit naar verwachting 60 procent. ‘De digitale verbinding wordt steeds beter. We zijn bezig met de implementatie van een standaard artikelcodering die we samen met TNO, een ERP-leverancier en een aantal klanten binnen het fieldlab Smart Connected Supplier Network hebben ontwikkeld. Als het goed is, wordt dit in heel Europa de standaard.’
Groeiende vraag
Deelnemer Ronnie van den Hurk, directeur van de Cromvoirtse in Oisterwijk (dat metaalplaat en metaalprofiel op maat levert aan de metaalverwerkende industrie), heeft tijdens de reis veel ervaringen uitgewisseld met collega-ondernemers (‘plezierig gezelschap’). Hij noemt het bezoek aan de smart factory inspirerend. ‘Als innovatief bedrijf en ambassadeur van smart industry houden we innovaties bij en de autonome fabriek van Trumpf is toch een stuk verder op de horizon qua automatisering, digitalisering en robotisering van processen dan wat je over het algemeen in Nederland ziet. Je hebt nog maar een paar operators nodig om de fabriek te laten draaien’, verklaart hij. ‘Nu het steeds moeilijker wordt om aan goede vakmensen te komen, zullen we processen moeten automatiseren om de groeiende vraag naar metalen producten op te vangen.’
Maximale productieprestaties
Zelf heeft Van den Hurk er twee zaken uitgepikt voor zijn eigen bedrijf. Allereerst de manier waarop Trumpf data uit machines gebruikt om de inzetbaarheid van machines meten. ‘Die monitoring helpt om bij te sturen en machines snel weer up and running te krijgen en zo maximale productieprestaties te leveren. Zelf kijken we daar ook naar, maar daar willen we nog meer mee gaan doen’ zegt hij. ‘Hetzelfde geldt voor de agv’s: manloze heftrucks die intern pallets vervoeren naar verschillende locaties. Ook daar zijn we al mee bezig, maar dat is bij ons nog niet zo ver doorgevoerd. De bijna onbemand draaiende plaatwerkmachines van Trumpf hadden een net iets andere technische configuratie, anders dan bij ons maar zeker ook interessant om te zien.’
Automatische bevoorrading
Ook de Cromvoirtse investeert volop in de toekomst. Zo wordt deze maand het geautomatiseerd plaatmagazijn uitgebreid met een aantal torens voor opslag van 4×2 plaatmateriaal. Ook wordt de handling van plaatmateriaal verder gekoppeld aan een ander magazijn, waardoor het magazijn groeit naar 1.100 palletplaatsen. Van den Hurk: ‘Een speciale softwarefunctie moet het mogelijk maken dat onze lasersnijmachines die niet aan het magazijn gekoppeld zijn, toch automatisch bevoorraad kunnen worden. Daarnaast blijven we ons webportaal verder doorontwikkelen om het gebruiksgemak voor de klant verder te vergroten.’