De kosten gaan voor de baten uit. Dat gezegde is zeker van toepassing op Masévon Group, zeker in het huidige, ongewone tijdsgewricht. Het bedrijf investeert fors in talent, het nieuwste equipment en extra vierkante meters. Dat geeft handen en voeten aan de strategie waarvoor het bedrijf in nauwe afstemming met klanten heeft gekozen en die het nu uitrolt. Een gesprek met het voltallige managementteam, over de aanleiding, de actualiteit en de ambities.
– Klanten hebben vertrouwen dat Masévon de complete klus weet te klaren.
– ‘We hebben trends, behoeften en eigen competenties geconsolideerd in vier kernkwaliteiten.’
– ‘Met een hoog niveau van reinheid en vacuümtechnologie spelen we in op toenemende eisen in diverse markten.’
– ‘In het Eindhovense is de competitie om de juiste mensen veel zwaarder dan hier.’
‘We focussen op langetermijnklanten die zelf ook investeren’
Op de werkvloer van de productiehal van Masévon Technology in Hardenberg staat een forse, platte kist. Er ligt een groot freesstuk in: een aluminium schijf van zo’n anderhalve meter diameter en ongeveer tien centimeter dik, vol met uitsparingen, gaten en gaatjes. Het blijkt een module te zijn voor een productiemachine voor een Duitse semiconklant.
Alles onder één dak
Het freeswerk voor deze tool, schetst cco Elgar van der Bij, is onder heel speciale reinheidseisen gedaan bij Tuin Mechanical Parts, onderdeel van Masévon Group. Vervolgens is er in Hardenberg nog een aantal componenten aan toegevoegd waarna een externe meetspecialist de tool heeft nagemeten om te checken of alle afmetingen tot op de micron nauwkeurig volgens spec zijn. ‘Straks als in augustus onze nieuwe productiehal aan de overkant van de weg klaar en ingericht is, kunnen we dit werk compleet daar doen, in het nieuwe bedrijf dat we daar vestigen: Masévon Advanced Systems. Dan hoeven we dergelijke werkstukken niet meer te verplaatsen. Eigenlijk komen dit soort opdrachten – we krijgen ze van verschillende klanten – dus net iets te vroeg.’
Wederzijds vertrouwen
Toch heeft Masévon Group (bestaande uit Vernooy Vacuüm Engineering, Masévon Technology, Tuin Mechanical Parts en Haarhuis Advanced Constructions, waar nu dus Masévon Advanced Systems bij komt) de laatste tijd veel werk aangenomen, waarbij eisen op het gebied van groot, nauwkeurig en extreem clean bij elkaar komen. Klanten gunnen Masévon de opdrachten, omdat ze geloven in de strategie die de groep heeft geformuleerd en die zich materialiseert in de nieuwbouw. Er is vertrouwen dat Masévon de complete klus weet te klaren. En dat sterkt Masévon in de overtuiging dat de investering in nieuwbouw, equipment en mensen zal worden terugverdiend.
Breder opstellen
Het formuleren van de strategie was het resultaat van een proces dat in feite al tien jaar geleden startte, verhaalt dga Henk Kieft. Het was de tijd waarin zijn groep van bedrijven nog vrij sterk leunde op de solarmarkt. Die verdween naar China en dus was het een tijdlang niet eenvoudig de fabrieken goed gevuld te krijgen. ‘We wilden niet meer van één of twee markten afhankelijk zijn, maar ons breder gaan opstellen.’ Die ambitie werd in de jaren daarna vormgegeven, eerst geleidelijk en daarna versneld, in min of meer hetzelfde tempo waarin de directie uitbreidde: van alleen Kieft naar het team van vijf man – allen aanwezig bij het interview, meest recentelijk versterkt met de komst van manager operations Niek Mustert.
Ontwikkeltraject
Coo Björn Wesselink schetst het ontwikkeltraject van de strategie: ‘Met een aantal eerste gedachten zijn we in gesprek gegaan met de leiding van de vier bedrijven waaruit de groep op dat moment bestond, met elk hun eigen sterktes en eigen markten. Vernooy beschikt bijvoorbeeld over zeventig jaar hands-on ervaring met vacuümtechnologie, met name in de coatingmarkt. Vervolgens hebben we onderzocht in welke markten welke trends spelen – internet of things, elektrificatie, duurzame energie, steeds kortere doorlooptijden… En ook welke behoeften er leven – verkorting van de doorlooptijd, meer engineering- en productiecapaciteit en kunnen focussen op core – en met welke van onze gezamenlijke competenties we daarop een antwoord zouden kunnen bieden. Die hebben we geconsolideerd in vier kernkwaliteiten van de groep, waarna we geïnventariseerd hebben welke investeringen vereist zijn om die goed in de markt te kunnen zetten.’
‘We willen niet meer van één of twee markten afhankelijk zijn’
Steeds doorontwikkelen
De vier kerncompetenties waarop de strategie van Masévon Group gebaseerd is, zijn: cleanliness, vacuümtechnologie, operational excellence en manufacturing excellence. Cto Tijs Teepen: ‘Daar onderscheiden we ons nu al mee in de markt, maar de wereld om ons heen staat niet stil. Dus ontwikkelen wij die competenties voortdurend door. In samenwerking met de klant vergaren we steeds meer kennis en ervaring. Dan lijkt het veel dat 70 procent van ons werk build to print is. Maar dat zijn grotendeels vervolgopdrachten van klussen die eerder zijn binnengekomen als build to spec.’
Investeren
‘Deze strategie’, vervolgt Van der Bij, ‘hebben we vervat in een roadshow waarmee we, nu twee jaar geleden, een flink aantal bestaande en nieuwe klanten zijn langsgegaan.’ De reacties gaven aanleiding tot het finetunen van de strategie. En tot investeren. Van heel veel uren, maar ook miljoenen euro’s in alleen al de machinerie die in de nieuwbouw komt te staan. Waaronder een kolossale, extreem nauwkeurige Burkhardt+Weber freesmachine waarin werkstukken van ruim twee bij twee meter gefreesd kunnen worden. Op de bouwplaats van de nieuwe hal is reeds de zwaar gefundeerde put zichtbaar waarin het 82 ton wegende gevaarte zijn plek krijgt. Ook krijgt de nieuwe hal een (zelf ontwikkelde) cleanroom, opgetrokken uit uitsluitend glas en rvs (‘want dat gast niet uit’), uitgerust met een meetmachine van Carl Zeiss en zelfontwikkelde en -gebouwde vacuümovens (waarin ‘tot op het molecuul’ kan worden nagemeten of een werkstuk werkelijk schoon is).
Terugverdienen
Dat die investeringen zullen gaan renderen, is de overtuiging van het voltallige managementteam van Masévon Group, onder leiding van Henk Kieft. ‘Met een hoog niveau van reinheid en vacuümtechnologie spelen we niet alleen in op een toenemende eis vanuit de semicon’, duidt Tijs Teepen. ‘Vanuit de farmacie worden die eisen al veel langer gesteld. En ook in de medische technologie groeit die behoefte.’ ‘En we zijn ervan overtuigd dat we met onze klanten een langetermijnrelatie aangaan’, vult Kieft aan. ‘Wij focussen op relaties met een langetermijnperspectief, met oem-klanten die zelf ook bereid zijn flink te investeren, in geld, tijd en kennisoverdracht. Dat stelt ons in staat het geïnvesteerde steeds weer opnieuw in te zetten, daarvan te leren en ons zo steeds verder te verbeteren. Het is voor nieuwe klanten reden met ons in zee te gaan. En voor onze bestaande klanten reden met ons business te blijven doen. Meer business, want met de nieuwbouw breiden we onze capaciteit ook flink uit.’
Hardenberg als voordeel
Maar is de locatie in, of all places, Hardenberg, tegen de Duitse grens aan, net onder Drenthe, geen nadeel? Integendeel, zo wordt duidelijk gemaakt. Kieft: ‘In onze regio, grofweg de vierhoek Hardenberg-Enschede-Zwolle-Meppel, wonen circa 1,4 miljoen mensen, staan meerdere hogescholen en een technische universiteit. Daarin zijn wij een zeer aantrekkelijk hightech bedrijf dat mensen in zelfsturende teams snel veel verantwoordelijkheid geeft. Een bedrijf waarvoor technici hier blijven of – als ze in Eindhoven of Delft gestudeerd hebben – voor terugkomen. In het Eindhovense is de competitie om de juiste mensen veel zwaarder dan hier. De beschikbaarheid van technisch hoogwaardig personeel is voor nieuwe klanten een van de doorslaggevende redenen geweest om met ons in zee te gaan.’ En de reistijd tot Hardenberg dan? ‘Als je weet dat je lang moet rijden voor een overleg, zorg je wel dat je je heel goed voorbereidt. Dan ben je veel effectiever’, analyseert Van der Bij het vaardig.
‘Overorganiseren’
De strategie, met de inzet van de vier kerncompetenties, moet resulteren in groei. Daarvoor biedt de nieuwbouw, waarvoor Masévon zelf als hoofdaannemer optreedt, voldoende ruimte. Er komen in totaal zeventig werkplekken. De bedoeling is die geleidelijk aan te vullen. Maar het tempo waarin wordt niet bepaald door de gerealiseerde groei, maar is in de eerste plaats afhankelijk van het aantal gekwalificeerde mensen dat het bedrijf weet aan te stellen, van de mate waarin het zichzelf weet te ‘overorganiseren’, zoals Henk Kieft het duidt. De kosten gaan immers voor de baten uit.
Masévon Group heeft momenteel 180 mensen in dienst – tegen 140 in 2018 – en er zijn 20 vacatures. In 2019 is een omzet gerealiseerd van 50 miljoen euro, 20 procent meer dan in 2018.