Rond de jaarwisseling wil KTR Benelux in Hengelo, leverancier van hoogwaardige aandrijftechniek, rem- en koelsystemen en hydraulische componenten, waarschijnlijk met een webshop live gaan op zijn site. De zusterorganisaties in onder meer Duitsland en Frankrijk hebben die ook al. Vestigingsdirecteur Hans Hagedoorn van KTR Benelux heeft zo zijn twijfels, maar het moet haast wel, alleen al als een service aan de klanten. ‘Wat ik zie veranderen in de supply chain? Dat is wat ons betreft vooral de komst van al die bestelportalen. Ik vind dat niet aantrekkelijk, het is toch voornamelijk éénrichtingsverkeer. De kans op fouten bij het bestellen wordt groter. Bestelt de klant wel precies wat hij nodig heeft, hoe zit het met afstemming over de levertijden, is er wel genoeg terugkoppeling?’
Hagedoorn voert al langer discussie binnenshuis of er wel of niet een webshop aan de site gehangen moet worden. De site bevat al wel handige tools waarmee de klanten kunnen zien wat KTR biedt en wat bij hun behoeften past. Maar online bestellen leidt toch tot minder waardevol menselijk contact met de klant, vrezen de medewerkers. Wordt alles aan de voorkant dan wel goed vastgelegd, zodat er optimaal geleverd kan worden? Hoe moet het als een bestelling rechtstreeks het systeem in gaat en er bij wijze van spreken bij de paktafel van het moederbedrijf in Duitsland uit komt?
‘Er gaat niets boven echt contact. KTR levert veel maatwerk. We brengen onze specifieke kennis in en geven gedegen advies. Persoonlijk contact is een wezenlijk onderdeel van onze manier van werken. Bij grote, complexe projecten moet je elkaar sowieso in de ogen kunnen kijken als klant en toeleverancier.’
De Webshop staat in principe klaar om gelanceerd te worden, hij kan zo van het Duitse moederbedrijf KTR Systems worden overgenomen, en natuurlijk kan online bestellen kostentechnisch interessant zijn. Dat de andere kant van het verhaal, zegt Hagedoorn: ‘Ik wil daarom toch eens kijken wat er gebeurt als we hem live zetten.’
FOTO
Hans Hagedoorn. Foto: Arjan Reef