‘Elke truckfabrikant is er ondertussen wel van overtuigd dat dit een hit gaat worden’, zegt Henrie van Beusekom. De directeur/eigenaar van Orlaco doelt op MirrorEye, een superslim camerasysteem dat de Barneveldse onderneming samen met een Amerikaanse partner, Stoneridge, ontwikkelt en vanaf 2017 kan leveren. MirrorEye maakt achteruitkijkspiegels overbodig, op vrachtwagens en mettertijd ook op bussen en heavy-duty voertuigen als shovels.
Het systeem bestaat uit hoge-definitiecamera’s aan de zijkanten van de cabine. De chauffeur ziet de beelden real time op een split-screen hd-monitor op de raamstijl. Ook ’s nachts – want MirrorEye beschikt over night vision – en bij bar weer. ‘We hebben een reinigingsmechanisme ontwikkeld dat de camera’s in alle omstandigheden schoonhoudt. Een vuile camera kan desastreus zijn – straks, bij autonoom rijden, al helemaal’, neemt ceo Van Beusekom een voorschotje op de toekomst. Een andere troef is panning: bij afslaan of achteruitrijden bewegen de camera’s automatisch mee, waardoor het zicht tijdens manoeuvres fors verbetert. ‘Het wegwerken van ‘blinde hoeken’ is een belangrijke driver voor onze innovaties.’ Ook smart: MirrorEye waarschuwt als zich bij het van rijbaan wisselen een andere
weggebruiker naast/achter het voertuig bevindt. Allemaal functies die de veiligheid enorm verbeteren, claimt Van Beusekom: ‘We zijn ervan overtuigd dat hierdoor het aantal ernstige ongevallen waarbij trucks betrokken zijn gaat dalen. Grote merken, zoals Paccar DAF, Scania, Volvo en MAN – klanten van ons – zien dat ook.’
Orlaco MirrorEye blinde hoeken en brandstofbesparing
Die klanten zien nog iets: brandstofbesparing. Want, anders dan spiegels, vangen de cameraatjes nauwelijks wind. ‘Trucks moeten tegenwoordig al gauw twee miljoen kilometer draaien. Daardoor verdient onze oplossing zich gedurende de levensduur ruimschoots terug.’ Mits die niet vroegtijdig de geest geeft. Wat volgens de Orlaco-ceo niet gaat gebeuren. ‘In de ruim 25 jaar dat we nu met voertuigcamerasystemen bezig zijn, hebben we ons puur toegelegd op de ontwikkeling en bouw van robuuste, betrouwbare oplossingen voor heavy-duty voertuigen. Dus niet voor personenauto’s, waarvoor minder stringente eisen gelden – een heel andere wereld. Producten en systemen die probleemloos jarenlang over grote afstanden door de meest barre omstandigheden heengaan; dat is onze specialiteit – en daarom hebben wij al die tijd stand gehouden. Door alles waar we in al die tijd tegenaan zijn gelopen, hebben we zoveel kennis en ervaring opgebouwd; dat kunnen onze concurrenten, veelal miljardenbedrijven, niet inhalen door er een zwik ontwikkelaars op te zetten. Met rond vijftig miljoen omzet per jaar zijn wij een relatief kleine muis, maar wel eentje met heel scherpe tandjes.’ Dat blijkt: met tweehonderd medewerkers, van wie veertig in ontwikkeling, worden vandaag op jaarbasis dik 100.000 systemen weggezet bij klanten in een zestigtal landen. Systemen made in Holland; best bijzonder, want heel veel elektronica die wordt toegepast komt uit Azië.
Systemen made in Holland
Henrie van Beusekom voelt zich senang in Europa, in Barneveld. ‘Wij doen het meeste zelf: de engineering, fabricage/assemblage – en voor testen hebben we een uitgebreid lab. Zaken als draai- en freeswerk, printplaatassemblage en spuitgieten besteden we uit, liefst aan partijen in Nederland. We mikken heel erg op kleine risico’s in de supply chain, op leveranciers die met ons meedenken om de slimste oplossingen te verzinnen – als co-makers. Met de kennis en de bereidheid om dat te doen, kom je hier ver. Een noodzaak ook, de technologie verandert zo snel dat we op het allerhoogste niveau moeten designen, engineeren en fabriceren. Om van het analoge naar het digitale tijdperk te gaan, moet alles kloppen. En om niet geslacht te worden, moet je mee in de race van jaar-op-jaar kostprijsverlaging. Niet makkelijk, wel dynamisch, fascinerend. We genieten iedere dag met volle teugen.’ Met MirrorEye heeft Orlaco een nieuw ijzer om te groeien in het vuur.