De Zweedse multinational SKF is één van de grootste fabrikanten wereldwijd van lagers en aanverwante producten. SKF liet onlangs het logistiek proces van haar “light weight / low value” producten in het Europees distributiecentrum in Tongeren automatiseren. Daartoe installeerde Egemin, dat eerder al succesvol een retrofit van het hoogbouwmagazijn uitvoerde bij SKF Logistics Services, een miniloadopslagsysteem in het nieuwe magazijn in het distributiecentrum. Met het nieuwe systeem kan SKF de logistiek van zijn producten zoals lagers, smeermiddelen en afdichtingen efficiënter en economischer inrichten en is SKF volledig klaar voor de verwachte groei en e-commerce. De volledige installatie werd eerder dit jaar in gebruik genomen.
Op vraag van SKF deed Egemin enkele voorstellen van mogelijke concepten. ‘Aanvankelijk was het de bedoeling om alles in het bestaande magazijn onder te brengen’, vertelt Eric Coenen, sales manager bij Egemin. Dat magazijn was echter beperkt in oppervlakte en in hoogte. Na een grondige studie besliste SKF dat er een nieuw magazijn met een miniloadsysteem zou komen voor de geplande logistieke wijzigingen.’
Het nieuwe magazijn is volledig gericht op de groei. ‘De nieuwbouw is geschikt voor vijf miniloadkranen waarvan er momenteel vier geïnstalleerd zijn. Er is dus ruimte om uit te breiden”, vertelt Coenen. “De trays zijn geschikt voor een gewicht tot 50 kilogram. De magazijnstellingen zijn eigenlijk zwaarder uitgevoerd dan wat in principe nodig was. Hiermee wil SKF in de toekomst ook nog andere en zwaardere producten kunnen opslaan in het miniloadsysteem. Tot slot laat het nieuwe concept toe om heel snel uit te leveren.’
Het lastenboek van SKF bevatte een duidelijke uiteenzetting van het concept met de vooropgestelde capaciteiten. Aan de pickingposten moeten er bijvoorbeeld 400 picks per uur gehaald worden.
Om aan alle vereisten te voldoen, voerde Egemin vanuit hun expertise nog enkele wijzigingen door. ‘De magazijnbeheersoftware (WMS) is steeds bepalend voor de performantie van een systeem omdat het de machines aanstuurt die de acties uitvoeren’, zegt Coenen. ‘De vaste WMS-leverancier van SKF had geen ervaring met aansturing van miniloadsystemen en kon de nodige functionaliteiten om de gewenste capaciteit te behalen, niet aanbieden. Daarom hebben we onze E’wcs-magazijnsturingssoftware –een onderdeel van onze standaard E’wms®-magazijnbeheersoftware- ingezet voor de aansturing van het volledige miniloadsysteem. Het voorraadbeheer blijft in de huidige WMS-software draaien. Tot slot maakten we ook enkele layoutmatige aanpassingen aan het conveyorsysteem in de voorzone dat instaat voor de aan- en afvoer van de producten.’
De installatie van het miniloadsysteem bij SKF was op verschillende vlakken een uitdagend project voor Egemin. ‘Eerder hadden we al een heel succesvol project doorlopen met SKF voor de retrofit’, zegt Eric Coenen. ‘Dat legde de lat meteen heel hoog voor ons projectteam. SKF werkt normaal gezien alleen met huisleveranciers die voor hen wereldwijd actief zijn. Het is het eerste project in die vorm binnen de SKF-groep, maar alles is goed verlopen. Mogelijk komen er nog spin-offs voor andere sites’, besluit Coenen.