2015 was een jaar waarin VDL Groep weer verder is gegroeid. De gecombineerde omzet steeg van 2,546 miljard euro in 2014 naar 2,689 miljard euro in 2015. Geconsolideerd is de omzet uitgekomen op 2,524 miljard euro ten opzichte van 2,342 miljard euro in 2014. Het netto resultaat is gestegen van 104 miljoen euro in 2014 naar 125 miljoen euro in 2015. De balanspositie blijft onverminderd sterk met een solvabiliteit van ruim 60%. Het aantal medewerkers is toegenomen van 10.303 eind 2014 naar 10.623 eind 2015.
Toeleveringen
De omzet in de divisie toeleveringen steeg van 795 miljoen euro in 2014 naar 912 miljoen euro in 2015, mede door de overname van GL Precision (Eindhoven) en Tel Mechatronics (Trübbach, Zwitserland). Beide bedrijven zijn actief op het gebied van mechatronische systemen en modulebouw. Dit draagt bij aan de verdere ontwikkeling van VDL als systeemleverancier. Evenals de omzet is ook het resultaat toegenomen. De orderportefeuille is opgelopen van 279 miljoen euro eind 2015 naar 297 miljoen euro in week 8 van dit jaar. VDL heeft goede verwachtingen voor deze divisie in 2016.
Autoassemblage
De divisie autoassemblage heeft in 2015 een omzet behaald van 916 miljoen euro ten opzichte van 775 miljoen euro in 2014. Deze omzet is voornamelijk gerealiseerd door de productie van auto’s in opdracht van BMW Group, maar ook door het leveren van persdelen aan derden en engineerings- en installatiewerkzaamheden. Het jaar is afgesloten met een positief resultaat. De MINI Cabrio, het tweede model in opdracht van BMW Group, wordt sinds november exclusief in Born geproduceerd. In 2015 zijn er 57.019 auto’s afgeleverd van de types MINI Hatch en MINI Cabrio. Het productievolume volgt de planning en de vooruitzichten voor 2016 zijn positief.
Bussen
In de busdivisie is de omzet gedaald van 417 miljoen euro in 2014 naar 386 miljoen euro in 2015. Het resultaat is zoals verwacht rond de nullijn uitgekomen. Het aantal geleverde bussen was in 2015 lager dan in 2014 (1.063 ten opzichte van 1.181). Deze daling heeft te maken met de vertraging van een aantal tenders in de openbaarvervoermarkt. De verwachting is dat in 2016 meerdere openbaarvervoertenders doorgang zullen vinden. Eind 2015 is reeds een aantal grote orders binnengehaald, onder andere voor elektrische bussen. Er wordt flink geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van milieuvriendelijke aandrijftechnieken. Mede gezien de goed gevulde orderportefeuille (255 miljoen euro in week 8 van 2016 ten opzichte van 200 miljoen euro eind 2015) verwacht VDL dat 2016 winstgevend kan worden afgesloten.
Eindproducten
De divisie eindproducten heeft wederom een goed jaar achter de rug. De omzet is weliswaar gedaald van 559 miljoen euro naar 475 miljoen euro en de winst is ook wat teruggelopen, maar dit lag in de lijn der verwachting. Nagenoeg alle bedrijven in deze divisie kunnen terugkijken op een prima jaar. De totale orderportefeuille is gedurende het jaar weer opgelopen van 189 miljoen euro begin 2015 naar 230 miljoen euro eind 2015 en bedraagt 229 miljoen euro in week 8 van dit jaar. Er wordt een goed jaar voorzien voor de divisie eindproducten.
Verwachtingen 2016
De totale orderportefeuille (exclusief VDL Nedcar) bedroeg in week 8 van dit jaar 781 miljoen euro ten opzichte van 708 miljoen euro eind vorig jaar. De totale omzet na de eerste 8 weken van dit jaar bedroeg 407 miljoen euro en is hiermee flink hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (312 miljoen euro). In alle vier de divisies is er sprake van groei en het ziet ernaar uit dat 2016 voor VDL Groep wederom een goed jaar wordt. De gecombineerde omzet zal rond de 3,0 miljard euro uitkomen.
Met de toetreding van de derde generatie (Pieter, Jennifer en Willem van der Leegte) tot de hoofddirectie per 1 januari jl. en het vooruitzicht dat zoon Willem per 1 november 2016 zijn vader en huidig president-directeur Wim van der Leegte gaat opvolgen als voorzitter van het directieteam, gaat VDL Groep een bijzonder jaar tegemoet.