Afgelopen week heeft een team van de Universiteit Twente een bezoek gebracht aan de technische universiteit van Lappeenranta (LUT) in Finland voor de kick-off van een Erasmus+-project gericht op de ontwikkeling van standaards voor e-learningplatforms voor de toekomst.
Dit project, genaamd CEPHEI (Cooperative E-learning Platform for Higher Education in Industrial Innovation), is erop gericht een e-learningplatform voor industriële innovatie op basis van samenwerking te ontwikkelen. Het betreft een Erasmus+-project voor capaciteitsopbouw ter waarde van bijna 1 miljoen euro, gefinancierd door de Europese Unie. Er is gekozen voor de Universiteit Twente vanwege de expertise op het gebied van platforms voor onderwijs en studie op universitair niveau.
Wessel Wits van de afdeling Design, Production and Management (faculteit ET): “Met CEPHEI wil de Universiteit Twente een bijdrage leveren aan de digitalisering, internationalisering en zichtbaarheid van onze universiteit en onze opleidingen, met name op MSc-niveau. Binnen het project zullen programma’s voor ‘blended learning’ worden ontwikkeld en uitgewisseld met partnerlanden.”
HET TEAM UIT TWENTE
Het team uit Twente is bijzonder divers en heeft leden uit verschillende faculteiten en instituten. Wessel Wits is teamleider. Uit deze groep doen ook Marcus Pereira Pessoa en Alberto Martinetti mee aan het project. Samen vormen zij het docententeam, dat voornamelijk input zal verstrekken met betrekking tot onderwijs en cursusinhoud. Ard Kosters en Chris Rouwenhorst, verbonden aan TELT, doen ook mee aan het project en zullen Twentse expertise op het gebied van technologie voor onderwijs en studie bijdragen. Jan van der Veen, voorzitter van het 4TU.Centre for Engineering Education, en prof. Ton de Jong, voorzitter van de afdeling Instructional Technology (faculteit BMS), maken het team compleet met hun academische ervaring op het gebied van samenwerkend leren door middel van technologie.
DOEL VAN CEPHEI
Het doel van CEPHEI, een voor drie jaar gesubsidieerd project, is om voor 60 ECTS aan cursusinhoud te ontwikkelen. Dit Erasmus+-programma is bijzonder competitief, met een acceptatiepercentage van slechts 17%. Daarom is een consortium van topniveau een must. Wat dat betreft wordt de toonaangevende rol van Twente op het gebied van denken over onderwijs, bijvoorbeeld ons Twents onderwijs model (TOM), bijzonder gewaardeerd. Wat dit project uniek maakt is het feit dat de cursusinhoud niet alleen wordt bepaald door de curricula, maar dat tegelijk rekening wordt gehouden met de behoeften van het bedrijfsleven, bijvoorbeeld met betrekking tot omscholing. De cursussen van CEPHEI zijn gelinkt aan industriële innovatie, en de Universiteit Twente zal blended vakken ontwikkelen op basis van haar engineering curricula. Daarnaast zullen er banden worden gelegd met het Nederlandse bedrijfsleven en wordt er onderzoek gedaan naar de leerbehoeften van professionals.
PARTICIPANTEN
Bij het project zijn programmalanden en partnerlanden betrokken. Programmalanden spelen een leidende rol bij het ontwikkelen van het e-learningplatform en steunen daarmee de partnerlanden bij het organiseren van e-learning. De Universiteit Twente is samen met Lappeenranta University of Technology (LUT), KTH Royal Institute of Technology (Zweden) en MEF University (Turkije) één van de programma-universiteiten en zal kennis en deskundigheid op het gebied van e-learning uitwisselen. De partneruniversiteiten bevinden zich in Rusland (de technische universiteit van St. Petersburg, de Russische staatsuniversiteit in Gubkin en de staatsuniversiteit in Tomsk) en China (universiteiten van Tianjin en Hebei). Voor de partneruniversiteiten zal een state-of-the-art faciliteit voor e-learning worden ontworpen. Binnen het project heeft de Universiteit Twente de leiding over de ontwikkeling van het e-learningplatform en zal regelmatig andere universiteiten uit het consortium bezoeken.