Tweeënhalf jaar geleden in Flink gepresenteerd: Symbid, in 2011 gestart als het eerste aandelencrowdfundingplatform ter wereld, zo claimt de eigen website. De ambities waren groot én breed: verschillende soorten financiering aanbieden en snel internationaal doorgroeien. Anno 2018 zijn de ambities verschoven en is meer focus aangebracht, op durfkapitaal en verdere professionalisering in Nederland. ‘Ondernemers en investeerders weten ons nu beter te vinden.’
‘Er is veel gebeurd in die tweeënhalf jaar’, zegt Jeroen Bontje, sinds kort de managing director van Symbid. ‘We hebben ons ontwikkeld tot een specialist in durfkapitaal, in de vorm van aandelen en (in aandelen) converteerbare obligaties; normale leningen doen we niet meer. Sinds afgelopen jaar opereren we op basis van een vergunning voor beleggingsondernemingen en staan we onder toezicht van de AFM (Autoriteit Financiële Markten, red.). Kleine financieringsrondes, vanaf 50.000 euro, hebben we niet meer. De ondergrens is nu een ton, maar in de praktijk gaat het om bedragen vanaf twee ton tot een miljoen en zijn we al bezig met campagnes tot 2,5 miljoen euro. Daarvoor zetten we in op co-investering door business angels, strategische investeerders en crowdfunders bij elkaar te zetten.’
Selectiever
De doelgroep heeft Symbid scherper afgebakend: ‘We richten ons op ambitieuze ondernemers die een volgende groeistap willen zetten. Iemand met een ideetje voor een app zullen wij niet meer helpen. Wel iemand die een app heeft gebouwd, heeft aangetoond dat die werkt – en misschien al betalende klanten heeft, maar voor wie het nog te vroeg is om naar een venture capitalist te stappen. Mede vanwege die vergunning hebben we afgelopen jaar gefocust op ons selectieproces. We doen een uitgebreide due diligence, onder toezicht van de AFM, en checken de financials: waarvoor wordt de gevraagde financiering gebruikt, in hoeverre is het plan haalbaar? Daarvoor hebben we eigen financiële expertise en doen we een beroep op het netwerk van investeerders om ons heen. We krijgen elke week veertig tot vijftig aanvragen binnen, gemiddeld gaat er één campagne per week live. Ja, we zijn strenger geworden.’
Omgekeerd zouden starters ook selectiever moeten zijn in het accepteren van financiering, adviseert Bontje. ‘Tegenwoordig leeft het idee dat je als hippe start-up een grote financiering moet ophalen. Maar je moet nadenken over waar je heen wilt als bedrijf, welke stappen daarvoor nodig zijn en welke financiering daarbij past. We zien teveel dat ondernemers zich laten verleiden: ze gaan akkoord met het eerste bod van een investeerder dat ze ontvangen. Meteen te veel aandelen uitgeven kan echter de financierbaarheid in toekomst in de problemen brengen, terwijl het bedrijf op dat moment met minder financiering prima uit de voeten kan.’
Online, technologie en duurzaamheid
Symbid is marktleider in online durfkapitaalfinanciering in Nederland, claimt Bontje. ‘Specialisatie is hierin het sleutelwoord. Het onderscheid tussen aandelen en leningen bij crowdfunding wordt nu beter begrepen. Door onze focus en specialisatie op durfkapitaal weten ondernemers en investeerders ons beter te vinden.’ Natuurlijk ontwikkelen veel van de bedrijven die via Symbid financiering willen ophalen online-initiatieven, maar er komt ook veel vanuit de ‘hardere’ technologie, meldt Bontje. ‘Vooral de combinatie van technologie en duurzaamheid doet het goed bij ons.’ Voorbeelden zijn Nerdalize (verwarming van woningen met de koelwarmte van cloudservers), Bluerise (energiewinning uit de oceaan) en Sustainerhomes (circulair bouwen), die elk via Symbid meer dan vijf ton ophaalden.
Zo zijn online, technologie en duurzaamheid speerpunten waarop Symbid verder kan groeien – vooralsnog in Nederland. De eerder ingezette internationalisering, richting met name Duitsland en Italië, is stopgezet. ‘De crowdfundingmarkt staat nog in de kinderschoenen en de regelgeving verschilt enorm per land. In Italië bijvoorbeeld zijn we met een lokale partner aan de slag gegaan, maar de regelgeving ontwikkelde zich daar niet zo snel en niet in de richting die wij hadden gehoopt. De ambitie om internationaal te gaan hebben we zeker nog wel.’
Beursmodel
Een andere ambitie is een beursmodel toevoegen aan het financieringsaanbod. ‘Dat is nu een grote missing link. We willen ernaartoe dat investeerders op een secundaire markt investeringen kunnen kopen en verkopen. Wij onderzoeken nu een aantal routes die we, afhankelijk van de regelgeving, kunnen bewandelen – alleen of samen met partners. Zo’n platform krijgt meer waarde als daar breder (niet alleen van bedrijven die via Symbid zijn gefinancierd, red.) stukken kunnen worden verhandeld. Verder verwacht ik in de toekomst nog wel een beursintroductie van een onderneming die via ons financiering heeft verkregen.’