Jobbird gaat arbeidsmarktkrapte Europawijd lenigen voor Rubix

0

Jobbird is in no-time de grootste vacaturesite van Nederland geworden. Dat succes wil technisch dienstverlener Rubix (voorheen IPH-Brammer Group) aan zich binden, om zelf ook snel door te kunnen groeien. Een gesprek met Jobbird-president Jan-Peter Cruiming en directeur Benelux Meino Noordenbos van Rubix.

snel groeiers vinden elkaar

Volgens het CBS steeg het aantal vacatures in Nederland in het eerste kwartaal met 8.000 naar 235.000. Ten opzichte van een jaar geleden nam het aantal openstaande functies in de techniek toe met 5.000 naar ruim 65.000, aldus cijfers van het UWV. Zie hier de groeimarkt waarin Jobbird opereert. Met veel succes. Volgens president Jan-Peter Cruiming is Jobbird de grootste vacaturesite van Nederland die een marktaandeel heeft van 80 procent en een half miljoen mensen per jaar aan een baan helpt.

Boosten

Het kostte Jobbird slechts zes jaar om zijn ‘matchingmachine’ zo goed aan de praat te krijgen. Dat komt ongetwijfeld mede dankzij het feit dat het plaatsen van vacatures en cv’s gratis is. Geld verdient de Amsterdamse onderneming alleen met het boosten: ‘Als de werkgever daarvoor kiest – 15 procent doet dat – plaatsen wij advertenties op een relevante selectie websites van zo’n duizend partners – denk aan Nu.nl, Google en Facebook. Dat scheelt een factor 16: zonder boosten krijg je 2 sollicitanten, met zijn dat er 32.’

Voor het beoogde brede en geschakeerde aanbod heeft Rubix veel mensen nodig.

Dankzij de gratis inschrijving kan Jobbird een groot aantal sollicitanten bieden, claimt Cruiming. Maar het succes is ook te danken aan de kwaliteit van de sollicitant. Een werkgever kan op de Jobbird-site tot in detail aangeven wie hij zoekt, bijvoorbeeld een CAD/CAM-specialist die helemaal thuis is in Autodesk. Vervolgens gaat de zelfontwikkelde kunstmatige intelligentie aan het werk. ‘Elke actie die werkgevers en werkzoekenden op onze website uitvoeren, wordt benut om beide partijen een zo passend mogelijk aanbod te doen. Als ons systeem ziet dat iemand vooral in de binnenstad naar banen zoekt of alleen naar parttime jobs, dan krijgt hij vacatures aangeboden die aan die criteria voldoen. Bij elke actie leert ons systeem en wordt beter. Niet voor niets zijn wij de afgelopen twee jaar benoemd tot beste vacaturesite van Nederland.’

Meino Noordenbos

Kaf van koren

Binnen de selectie die Jobbird vervolgens aanreikt, kan de werkgever in een handomdraai het kaf van het koren scheiden door de aspirant-sollicitanten eerst vijf selectievragen te laten beantwoorden, over onderwerpen als aantal jaren ervaring, vaardigheid in het Nederlands en het up-to-date zijn van de certificeringen. ‘Pas als die vijf vragen allemaal met ‘ja’ worden beantwoord, komt iemand in de sollicitatieprocedure. Dat scheelt de werkgever veel tijd’, aldus Cruiming, die eraan toevoegt dat het gemiddelde opleidingsniveau van de Jobbird-sollicitanten met 40 procent mbo’ers en 40 procent hoogopgeleiden (hbo en wo) relatief hoog is.

Groeiambities

Rubix (tot eind juni in de markt bekend als IPH-Brammer) wil het succes van Jobbird nu aan zich binden door de samenwerking met de vacaturebank te intensiveren, om zo de mensen te kunnen werven die nodig zijn voor de eigen groeiambities. Door de fusie vorig najaar van IPH (waarvan Biesheuvel Techniek deel uitmaakte) met Brammer, is een bedrijf ontstaan dat in heel Europa aanwezig is en daar zijn marktaandeel van 2 à 3 procent de komende jaren fors wil vergroten. De groeistrategie van Rubix, vertelt directeur Benelux Meino Noordenbos, bestaat uit drie stappen. ‘De eerste is de klant – engineering, maar ook de technische dienst – voorzien in diens dagelijkse behoefte aan zaken als draaidelen, gereedschappen, veiligheidsproducten, et cetera. De tweede is, met veel kennis van en online verbinding met de productiesystemen van de klant, de conditie van die systemen op afstand te monitoren en waar nodig – al dan niet predictief – te onderhouden. De derde is het leveren van complete, klantspecifieke mechatronische systemen. Denk aan allerlei aandrijfsystemen, maar ook aan robots. Daarmee behalen we nu al 20 procent van onze omzet en die activiteit zal het hardst gaan groeien’, verwacht Noordenbos. Voor zo’n breed, geschakeerd aanbod heeft de onderneming dus veel mensen nodig. Vandaar de samenwerking met Jobbird, nu nog alleen binnen Nederland, maar met het opschalen van de vacaturebank naar heel Europa (zie kader) straks ook over het hele continent.

Ergernis

Eenmaal geworven moeten de nieuwkomers veelal extra worden opgeleid. Een noodzaak waar Jan-Peter Cruiming zich aan ergert. ‘Veel mensen hebben niet de juiste opleiding gevolgd. Daardoor zijn ze überhaupt niet geschikt of moeten ze eerst een – voor de werkgevers kostbaar – opleidingstraject door alvorens ze inpasbaar zijn. Hier laat de politiek forse steken vallen’, meent hij. ‘Wij hebben bijvoorbeeld marketeers nodig. Afgestudeerden marketing zijn vaak niet inzetbaar omdat slechts 10 procent van hun scholing is besteed aan online marketing. Terwijl in de hedendaagse praktijk 90 procent van de marketing online gedaan wordt. We geven in Nederland ruim 38 miljard euro uit aan onderwijs. Toch moeten industriële bedrijven als Rubix zelf mensen gaan opleiden, terwijl dat helemaal hun business niet is.’

Evenwel gaat Rubix dat doen en Brainport Industrie Campus (BIC) in Eindhoven zal daar een belangrijke rol in spelen, duidt Noordenbos op de samenwerking met het Summa College dat sinds augustus zijn techniekopleidingen naar de campus heeft verkast. Het accent in de opleidingen voor het (nieuw geworven) Rubix-personeel zal onder meer komen te liggen op de producten en diensten van bepaalde A-merken die Rubix voert, denk aan Festo en SKF. ‘Die bedrijven zullen ook een deel van de docenten leveren. Die onderwijzen niet alleen over de mechanica en elektronica. Ook data-analyse wordt een heel belangrijk topic: in de high complexity low volume-industrie van morgen, met alle slimme IoT-technologie, draait het bovenal om data en het analyseren ervan, om er zinvolle informatie uit te halen, voor onderhoud-, engineering- en marketingdoeleinden.’

Rubix ceo Martin Gaarn Thomsen.

Ook detacheren

Eenmaal opgeleid gaan die mensen voor Rubix aan de slag, maar niet per se binnen de eigen muren. ‘Voor het uitvoeren van groeistap twee en drie, waarbij we steeds meer taken van de klant overnemen, ligt het voor de hand dat we ook mensen bij de klant detacheren’, schetst Noordenbos de strategie die nu wordt uitgerold onder leiding van de nieuwe ceo Martin Gaarn Thomsen.

Nu nog alleen in Nederland, volgend jaar in heel Europa

Zes jaar geleden verkocht Jan-Peter Cruiming zijn Nationale Vacaturebank en richtte Jobbird op. In die korte tijd heeft de onderneming 80 procent van de Nederlandse vacaturemarkt in handen gekregen, aldus Jobbird. Momenteel staan op de website 210.000 cv’s en ruim 185.000 vacatures van 70.000 werkgevers. Zijn succes wil Cruiming wereldwijd gaan uitrollen, in een moordend tempo, dankbaar gebruikmakend van de opschaalbaarheid die zo kenmerkend is voor internetbedrijven. ‘Volgend jaar zitten we in 28 Europese landen. Het jaar daarop breiden we uit, eerst naar Azië en direct daarna naar de VS. Met als voordeel voor de klant dat ook relevante banen of sollicitanten van net over de grens automatisch worden meegenomen.’ En daarna? ‘Dan verkoop ik Jobbird’, klinkt het vastbesloten. ‘De exit heb ik gepland voor 2020.’ Dat er genoeg belangstelling zal zijn van bijvoorbeeld de grote uitzendbureaus, daarover twijfelt hij niet: ‘Wereldwijd is de behoefte aan geschikte mensen enorm. De vacaturemarkt is een booming miljardenbusiness.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics