De constructie van een beha is ongelooflijk technisch en er zijn meerdere vitale componenten nodig om voldoende ondersteuning te bieden. Terwijl 3D prototypes op grotere schaal door modemerken voor ontwerpdoeleinden worden gebruikt, heeft de lingerie industrie nog niet van deze technologie geprofiteerd.
Triumph is één van de eerste merken die haar investering in de lingerie industrie inzet door gebruik te maken van haar lang gevestigde expertise op het gebied van pasvorm. Deze expertise combineren ze met de allernieuwste technologie om 3D prototypes te produceren, welke de nauwkeurigheid en helderheid van een fotografisch beeld ver overtreffen.
Aanpassingsvermogen en toekomst
Als een merk dat nooit stilstaat en voortdurend evolueert, hebben ze snel ingespeeld en gereageerd op de periode van lockdown toen fysieke monsters niet konden worden verzonden vanwege pandemische beperkingen.
Triumph zag in dat de technologie geavanceerd genoeg was om niet alleen door te gaan met het visualiseren van 3D-samples van bestaande kerncollectie producten, maar ook van de nieuwe innovatieve productconcepten.
Het merk heeft zo intensief geïnvesteerd in 3D-ontwerp en prototyping dat het nu een volledige 3D-basiscatalogus heeft van zijn volledige Europese reguliere stijlcollectie, inclusief patronen, stoffen en avatars.
De resultaten tot nu toe maken Triumph’s ontwerp- en kleurbeslissingen sneller mogelijk en strategische innovatie van producten kan in realtime worden vrijgegeven, waardoor kostbare ontwikkelingstijd wordt bespaard.
Paul Gautier, Triumph’s Global Head of Brands verteld: “We zijn ongelooflijk trots op wat we hebben weten te bereiken in de wereld van 3D-technologie binnen de lingeriemarkt. Dit is grotendeels te danken aan de kracht van ons bedrijfsmodel: we konden overstappen op 3D-prototyping in een tijd waarin fysieke monsters ons niet binnen een redelijke termijn konden bereiken. We zijn er trots op dat we nooit stilstaan en deze nieuwe manier van werken met 3D-monsters heeft onze manier van werken volledig veranderd. Niet alleen levert het een natuurlijke kosten- en tijdsbesparing op, het heeft ook een enorm potentieel voor onze e-commerce en alle B2B-platforms. Bovendien is het de meest duurzame keuze voor elke retailer”.
Proces en productie
Als onderdeel van het proces produceerde Triumph een reeks met 3D-producten en avatars in drie maten, met een verdere focus op drie borstvormen. Dit heeft ertoe geleid dat het merk 100% nauwkeurigheid heeft verkregen in kleurafstemming, materiaal en Triumph-specifieke metingen. Het ontwerpteam van Triumph is nu volledig zelfvoorzienend en heeft toegewijde 3D-ontwerpers binnen het Global Design-team.
Door in 3D te werken, kunnen de teams van Triumph nog efficiënter werken, waardoor onmiddellijke interne innovatie kan plaatsvinden, er minder monsters worden verspild en de ecologische voetafdruk van het bedrijf met betrekking tot de verzending van fysieke monsters wordt verkleind. Het belangrijkste is dat het merk hierdoor een nog nauwere band met zijn klanten kan bouwen door te reageren en producten te ontwikkelen die vrijwel onmiddellijk aan hun behoeften voldoen.
Paul Gautier vervolgt, “Hoewel we de ontwikkeling van hoe 3D kan worden gebruikt voor het maken van prototypes in de lingerie-industrie hebben versneld, staan we nog steeds aan het begin van de 3D-reis van ons merk. Dit is iets waarin we op lange termijn zullen blijven investeren, met als belangrijkste bedrijfsdoelstelling de uitrol buiten onze Europese markt”.
Tamsin Artus Smith, Triumph’s Global Head of Future Products Concepts voegt toe: “Deze technologie heeft een ware revolutie teweeggebracht in de manier waarop wij ontwerpen, innoveren en uitvoeren. Door in 3D te creëren, kunnen onze ontwerpers de grenzen van onze productinnovatie verder verleggen en sneller inspelen op de steeds veranderende behoeften van onze klanten”.