Meer vierkante meters, optimale flexibiliteit en korte communicatielijnen. De Helmondse hightech system supplier MTA heeft diverse argumenten om al zijn activiteiten onder één dak te brengen. In maart gaat de eerste schop de grond in, de verhuizing staat eind 2018 op stapel. ‘De uitgangspunten flexibiliteit, openheid en transparantie én de factor mens ga je in ons nieuwe MTA-huis terugzien.’
System supplier MTA brengt al zijn activiteiten onder één ruimer dak
Eind oktober werden de bijna tachtig MTA’ers bijgepraat over de stand van zaken – en werd een beroep op hen gedaan om actief bij te dragen aan de ‘duizend-en-een’ afwegingen en keuzes die de komende tijd nog gemaakt moeten worden. Aansluitend togen ze naar de greenfield, nu nog een maïsveld, op krap twee kilometer van de huidige locaties. De Helmondse wethouder Jos van Bree (economische zaken) en de beide MTA-oprichters/directeuren, Patrick Geerts en Robert Manders, onthulden er het projectbord met daarop een ruwe impressie van de nieuwbouw.
Perfecte timing
‘Kijkend naar onze groeiambities is één ding zeker: met de huidige vierkante meters gaan we het niet redden’, zegt Manders. Hij spreekt van een perfect getimede, grote volgende stap. Momenteel zit MTA in drie panden, dicht bij elkaar in dezelfde straat. ‘Daar een vierde vestiging optuigen zou het ruimtetekort oplossen. Maar, gezien de steeds grotere dynamiek en uitdagingen in onze markt en de alsmaar kortere levertijden die klanten van ons verlangen, doen we dat niet. Voor ons, als ketenregisseur, zijn informatieoverdracht en korte communicatielijnen cruciaal. Daarom brengen we alle opvolgende processtappen onder één dak, in een open setting, zodat het hele proces heel open, transparant, flexibel en efficiënt in flow verloopt.’ De nieuwbouw voorziet daarin, vertelt Daniek Reijnders van Pauwert Architectuur te Eindhoven. De kantoren en ondersteunende afdelingen ‘omarmen’ de montagehal, en door het vele glas en de ‘straat’ die door het hele pand loopt, staat alles en iedereen in open verbinding met elkaar. Waarbij Manders wel aantekent: ‘Voor de ontwikkeling en prototypebouw zijn we aan strikte geheimhouding gehouden. Dat deel blijft dus in elk geval uit het zicht van en niet toegankelijk voor onbevoegden. In subgroepjes werken we de komende maanden stapje voor stapje naar het eindplaatje toe.’
Verdubbeling
De ontwikkelaar en bouwer van mechatronische machines en systemen voor oem-klanten heeft straks 7.500 vierkante meter ter beschikking, een verdubbeling vergeleken met de huidige locaties. ‘Volop ruimte dus voor expansie. En mocht dit in de toekomst toch onvoldoende blijken, dan komt fase 2 in beeld: een aanbouw van nog eens 2.000 vierkante meter.’ Extra ruimte die de lucht geeft waarnaar met name het werkveld logistiek al een tijdlang snakt, exemplarisch voor de gestage groei die MTA in zijn vijftienjarig bestaan heeft doorgemaakt. ‘In 2002 begonnen we met z’n drieën, aanvankelijk als medebewoner en sinds 2005 als enige bewoner van ons huidige hoofdgebouw. In 2012 kwam daar een tweede pand bij (nu zitten daar ontwikkeling en protobouw, red.) en in 2014 het derde pand (logistiek, cnc-verspaning/QRM, meetkamer en human resources, red.).’
Nu is MTA in de gelukkige omstandigheid dat het alles onder één dak kan brengen en het nieuwe ‘MTA-huis’ kan inrichten naar eigen goeddunken. Manders: ‘Optimaal flexibel, open en transparant en met veel aandacht voor de factor mens. Waaronder een grote, mooie multifunctionele lounge als ontmoetingsruimte, veel ruimtes voor overleg en interactie, belplekken, plekken waar je in alle rust gefocust kunt werken en bijvoorbeeld ook een sportfaciliteit en zonneterras. Dat past allemaal heel goed bij de fase waarin MTA nu zit.’
MTA-pannenkoek
Omzet- en personele groei houden gelijke tred, een trend die de twee oprichters de komende jaren denken te kunnen doortrekken. ‘Een verdubbeling ten opzichte van het afgelopen jaar achten we een realistisch toekomstscenario’, verklaart Manders. ‘Het succes van MTA is zeker ook te danken aan hoe wij georganiseerd zijn: heel plat, met weinig lagen – de ‘MTA-pannenkoek’ – en veel autonomie in alle speelvelden. Willen we dat vasthouden, dan is de groei niet ongelimiteerd. Mede omdat wij als ketenregisseur buitengewoon intensief met onze klanten samenwerken, veel knowhow van de klant opbouwen en heel dicht tegen zijn huid aankruipen. Met dit type organisatie op dit niveau honderd klanten bedienen, lijkt mij ondenkbaar. Ergens ligt dus een grens. Waar precies? Niemand heeft een glazen bol. Maar dat we nog een behoorlijke groeipotentie hebben, staat buiten kijf.’
Altijd in control
Qua technologieniveau heeft MTA de afgelopen jaren ‘echt grote slagen gemaakt’. ‘Begonnen als puur mechanisch bedrijf, ontwikkelen, bouwen en testen we vandaag heel complexe mechatronische systemen, inclusief de software. Maar de uniciteit van MTA zit hem vooral in hoe we georganiseerd zijn: altijd in control zijn, maximale flexibiliteit bewerkstelligen – kort op de bal spelen, accelereren op een technologisch hoogwaardig niveau –, de beste total cost of ownership voor de klant realiseren. Daarin onderscheiden we ons: de klant is hier geen nummertje, maar staat echt centraal. We zijn klant- en keten-georganiseerd en -gestuurd, iets wat onze klanten (oem’ers in verscheidene marktsegmenten, red.) waarderen.’ Vijftien jaar na oprichting is MTA als onderneming en partner van oem’ers volwassen, en een serieuze speler als system developer/supplier, vertelt Manders. Wat ook blijkt uit de inspanningen om klanten en relaties vooruit te helpen op het pad van configure-to-order. ‘We kijken echt naar waar de markt naartoe gaat, waar de behoeftes liggen en hoe we daarop in onze dienstverlening maximaal kunnen inspelen.’
‘BIC geen optie’
Verhuizen naar de Brainport Industries Campus (BIC) was geen optie, zegt directeur Robert Manders. ‘Om de doodeenvoudige reden dat onze medewerkers hét kapitaal van MTA zijn. Ze wonen in alle windrichtingen binnen een straal van zo’n dertig à veertig kilometer om Helmond. Twintig kilometer westwaarts gaan zou vergaande consequenties voor het woon-werkverkeer van veel medewerkers hebben. Daarbij kunnen we aan de oostkant van Helmond uit een arsenaal mensen putten voor wie de reisafstand naar het Eindhovense minder aantrekkelijk is. Dat, samen met het uitstekende vestigingsklimaat hier, maakt het voor ons interessanter om in Helmond te blijven zitten.’
MTA slaagt erin tien tot vijftien nieuwe medewerkers per jaar te werven. Manders: ‘Ik zou liegen als ik zeg dat dat geen moeite kost. Maar ik denk dat het ons relatief nog erg goed lukt. Mede dankzij ons volwaardige hr-team met eigen recruitment – van externe bureaus maken we nagenoeg geen gebruik. Met name in het benutten van de netwerken van onze medewerkers zijn we succesvol: het percentage nieuwe medewerkers dat daar uitkomt, is heel erg hoog. Dat zegt iets over de sfeer en cultuur binnen MTA. We zijn oprecht een mensenorganisatie: de factor mens staat altijd centraal. Niet voor niets is onze slogan ‘Creating machines together’. Veel andere bedrijven claimen misschien iets soortgelijks, maar MTA ademt dat ook echt uit. Dat proef je elke dag – aan de goede sfeer en de cultuur met veel individuele aandacht, veel ruimte voor ontwikkeling en ontplooiing en veel begeleiding daarin. Het arbeidsklimaat is hier bijzonder prettig, getuige ook het heel lage verloop.’