2getthere B.V biedt complete geautomatiseerde transportsystemen aan en is gevestigd in Utrecht, met kantoren in San Francisco, Dubai en Singapore. Toepassingen variëren van draadloze transportsystemen zonder bestuurder op luchthavens, bedrijven en themaparken tot toegewijde infrastructuur voor stadsvervoer. Met deze strategische investering voert ZF zijn Next Generation Mobility-strategie uit om zijn positie in de markten voor mobiliteit als een service en automatisch geleide voertuiggroei te versterken en een aanvulling te vormen op zijn bestaande activiteiten.
“2getthere heeft meer dan drie decennia ervaring op de markt voor autonome voertuigen voor personenvervoer en unieke engineering- en softwarecompetenties. Deze overname ondersteunt onze strategie om een ??toonaangevende leverancier van autonome transportsystemen te worden in de bloeiende nieuwe mobiliteitsmarkt “, aldus Wolf-Henning Scheider, voorzitter van de raad van bestuur van ZF Friedrichshafen AG. Met zijn strategische investering versterkt ZF zijn positie in de groeimarkten van Mobility-as-a-Service oplossingen, autonome transportsystemen en gedeelde autonome voertuigen. Het meerderheidsbelang in 2getthere vormt een aanvulling op de bestaande investeringen en samenwerkingsverbanden van ZF, zoals de e.GO Moove, een joint venture met e.GO Mobile AG, die zich richt op de productie van de autonome minibus e.GO Mover, evenals Transdev, een toonaangevende operator en een wereldwijde leverancier van oplossingen voor geïntegreerde mobiliteit.
Groei mogelijk maken en ontwikkeling versnellen.
2getthere werd opgericht in 1984. Sindsdien heeft 2getthere meer dan 100 miljoen kilometer aan autonome kilometers opgebouwd met onbemande passagiers- en vrachtvervoersystemen in verschillende grote steden over de hele wereld, waaronder Rotterdam, Abu Dhabi en Singapore, evenals talloze havens en luchthavens. 2getthere ‘s driverless systems, in revenue service op bedrijventerrein Rivium (Capelle aan den IJssel) en Masdar City (Abu Dhabi) hebben meer dan 14 miljoen mensen vervoerd, volledig elektrisch en betrouwbaar. De betrouwbaarheid van de door 2getthere geïnstalleerde systemen, inclusief voertuigbedieningen en software-architectuur, is hoger dan 99,7 procent.
“De markt voor draadloze transportsystemen zonder bestuurder ontwikkelt zich dynamisch. We willen de markt blijven leiden en de betrokkenheid van ZF helpt ons onze groeiplannen te realiseren, onze technologische routekaart te versnellen en de vereiste beveiliging te bieden aan nieuwe en bestaande klanten “, aldus Carel C. van Helsdingen, oprichter en CEO van 2getthere . “De technologische samenwerking met ZF zal het werk van 2getthere ondersteunen voor de levering van toepassingen voor gemengd verkeer zoals Rivium en Brussels Airport.” Alleen al de afgelopen drie jaar is de omzet van het bedrijf met 60 procent gestegen.
Technologieën ontwikkelen voor autonoom vervoer
In de toekomst zullen ZF en 2getthere nauw samenwerken om technologieën voor autonome vervoerssystemen verder te ontwikkelen.
“We hebben ons ontwikkeld tot een complete systeemleverancier voor geautomatiseerde functies en we zijn daarom in een perfecte positie om 2getthere te ondersteunen. We kunnen elektrische aandrijflijnen, oplossingen voor sensortechnologie, high performance computing en actuatoren voor alle niveaus van geautomatiseerde toepassingen leveren, “legt Scheider uit. Omgekeerd profiteert ZF ook van de uitgebreide veldervaring van het Nederlandse bedrijf en zijn uitgebreide engineering- en softwarebevoegdheden als het gaat om het configureren en implementeren van complete autonome transportsystemen. De engineering- en softwareontwikkelingsteams van 2getthere in Utrecht zullen naar verwachting de komende jaren aanzienlijk groeien, ongeveer de huidige 60 werknemers verdubbelen.