Sono Group N.V. heeft vandaag aangekondigd dat het heeft besloten om zijn bedrijfsmodel te richten op het uitsluitend achteraf inbouwen en integreren van zijn zonnetechnologie op voertuigen van derden, en om zijn Sion-programma voor personenauto’s (‘Sion-programma’) met ingang van vandaag te beëindigen. De zonne-energieoplossingen van het bedrijf, inclusief hardware zoals vermogenselektronica en software, zijn vandaag al in toepassing, met 23 B2B-klanten in Europa, Azië en de Verenigde Staten die de geïntegreerde zonnetechnologie van Sono Motors testen op een verscheidenheid aan voertuigen, waaronder OEM-auto’s van derden, bussen, gekoelde voertuigen en recreatieve voertuigen. Wagenparkbeheerders kunnen profiteren van de integratie van de technologie van Sono Motors om brandstof, kosten en CO2 te besparen en zo bij te dragen aan de strijd tegen klimaatverandering door een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. De beëindiging van het Sion-programma weerspiegelt een beslissing om zich te concentreren op een kapitaalarm bedrijfsmodel – naar schatting 90% van de financieringsbehoeften voor 2023 werd gegenereerd door het Sion-programma – in het licht van de depressieve kapitaalmarktomstandigheden. Gezien het resource-intensieve karakter van het Sion-programma, inclusief personeelsvereisten, implementeert het bedrijf nu een aanzienlijk kostenreductieprogramma.
- Sono Motors verbindt zich ertoe zich uitsluitend te richten op zonne-energieactiviteiten voor B2B-klanten en heeft het Sion Passenger Car Program beëindigd
- Zonnetechnologie is ontworpen om integratie met een breed scala aan voertuigen mogelijk te maken, waaronder bussen en vrachtwagens; Tot nu toe al 23 klanten verworven
- Zonne-energieoplossingen, inclusief hardware zoals vermogenselektronica en software, komen wagenparkbeheerders ten goede door brandstof en kosten te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen
- Sono Motors heeft onlangs financiering verkregen van het door de Europese Commissie toegekende project voor zijn zonnetechnologie
- Gezien het kapitaallichte karakter van de B2B Solar Business, zullen de financieringsbehoeften van het bedrijf naar verwachting aanzienlijk afnemen
- Gesprekken met potentiële investeerders om zich te concentreren op ‘Solar Only Business’
- Beëindiging van het Sion Passenger Car Program positioneert het bedrijf om aanzienlijke kostenbesparende maatregelen te implementeren
“Deze spil markeert een belangrijke stap in de bedrijfsontwikkeling van Sono Motors”, zegt Laurin Hahn, mede-oprichter en CEO van Sono Motors. “Hoewel we ons oorspronkelijke passieproject moesten beëindigen, biedt het Sion-programma, het verleggen van onze volledige focus naar business-to-business zonne-energieoplossingen, ons de mogelijkheid om innovatieve producten in de zonne-energieruimte te blijven creëren. Het was een moeilijke beslissing en ondanks meer dan 45.000 reserveringen en pre-orders voor de Sion, waren we gedwongen om te reageren op de aanhoudende instabiliteit van de financiële markten en ons bedrijf te stroomlijnen.”
Sono Motors werkt momenteel als ontwikkelingspartner en leverancier samen met bedrijven in tien landen in Europa, Azië en de Verenigde Staten. Klanten zijn onder meer Mitsubishi Europe, CHEREAU en twee dochterondernemingen van Volkswagen – Scania en MAN Truck &Bus. In de toekomst wil Sono Motors zich specifiek richten op bussen en OEM-auto’s van derden. Het bedrijf zal nu zijn technologie opschalen, te beginnen met de introductie van de volgende generatie van zijn massamarktklare retrofit-oplossing voor schoner openbaar vervoer – de ‘Solar Bus Kit’ – gepland voor het tweede kwartaal van 2023. Gesprekken met potentiële investeerders zullen zich nu uitsluitend richten op zonnetechnologie.
Het potentieel van de technologie van Sono Motors is niet alleen gevalideerd door de commerciële partnerschappen van het bedrijf, maar ook door de Europese Unie. In januari 2023 heeft het bedrijf € 1,46 miljoen aan financiering verkregen van het Europees Uitvoerend Agentschap voor Klimaat, Infrastructuur en Milieu van de Europese Commissie (‘CINEA’) om de ontwikkeling van de eigen zonnetechnologie van het bedrijf (‘SEAMLESS-PV’-project’ te bevorderen). Sono Motors heeft ook aangekondigd dat het nu 52 patenten heeft ingediend of toegekend, waarvan 42 voor de eigen zonnetechnologie van het bedrijf, een aanzienlijke toename van 10 patenten die zijn ingediend of verleend op het moment van de IPO van het bedrijf in november 2021. Het aantal ingediende of verleende octrooien omvat octrooien met betrekking tot dezelfde uitvinding die in verschillende rechtsgebieden zijn ingediend.
Het succes van het Sion-serievalidatieprogramma met 18 voertuigen was volgens het bedrijf het bewijs dat het concept van een elektrisch voertuig op zonne-energie (SEV) werkt. Vlak voordat de Sion in pre-serieproductie ging, was hij op weg om een disruptor te worden in de auto-energietechnologie-industrie. In termen van Sion-reserveringen met stortingen die vóór de #savesion-campagne zijn gedaan, kondigde het bedrijf een terugverdienplan aan om in verschillende termijnen te vergoeden, waaronder een bonus in de komende twee jaar. Hoewel Sono Motors het Sion-programma heeft beëindigd, zal het bedrijf gepatenteerde technologie blijven gebruiken die is ontwikkeld in zijn lopende integratie- en retrofit-activiteiten. Bovendien is Sono Motors van plan zijn Sion-programma te verkopen.
In het licht van de beslissing van het bedrijf om het Sion-programma te beëindigen, plant het bedrijf de ontslagen van ongeveer 300 werknemers. In deze context heeft Thomas Hausch besloten om zijn rol als COO neer te leggen, maar zal hij de overgang van het bedrijf ondersteunen. “Zonder Thomas’ professionele toewijding en uitstekende karakter zou ons Sion-programma het niet zo ver hebben geschopt. We zijn zo dankbaar voor zijn verleden en toekomstige verdediging van onze missie”, aldus Laurin Hahn. Bron Sono Motors