Al onze apparaten en producten worden steeds slimmer. Van telefoon tot koelkast, je telt niet meer mee als je niet smart bent. Ook verpakkingen worden met de dag innovatiever, creatiever en behulpzamer. Een label dat van structuur verandert zodra het product in de verpakking zijn houdbaarheid verliest en een verpakking dat een signaal afgeeft zodra het bijna leeg is. Steeds meer fabrikanten zetten slimme verpakkingen in om het gebruik van een product voor de consument makkelijker, duurzamer, productiever en efficiënter te maken. Maar hoe slim is dit nu eigenlijk en hebben wij er ook echt iets aan?
Voedingsverpakkingen
Vooral in de voedingsindustrie experimenteren merken met intelligente verpakkingen. Deels als marketingtool, maar meestal met voornaamste doel het de consument aangenamer te maken. Het gebruik van sensoren, printed electronics en UL print technologie zorgen ervoor dat een verpakking, meer dan ooit, met de consument communiceert. Waar zij voorheen bijvoorbeeld moesten vertrouwen op de door de producten genoemde houdbaarheidsdatum, vertelt het innovatieve omhulsel nu zelf wanneer een product zijn beste tijd heeft gehad. Dit is niet alleen makkelijk, maar helpt ook in de strijd tegen de gigantisch hoge cijfers van voedselverspilling. Consumenten gooien per jaar ruim 2,5 miljard aan voedsel weg. Dat komt neer op €150 per persoon. Als verpakkingen, naast dat deze de houdbaarheid verlengen, ook aangeven wanneer een product echt niet meer gebruikt kan worden (wat vaak verschilt van de houdbaarheidsdatum zoals deze nu op de verpakkingen staat), zal dat bijdragen de verspilling te reduceren.
Clondalkin Grootegast is een verpakkingsproducent die diverse oplossingen biedt om voedsel beter te verpakken, vervoeren en bewaren. Hun bekendste product is de rechtopstaande zak waar bijv. soep in zit. Wanneer de zak vergeleken wordt met, voorganger, de glazen pot, is deze lichter en platter waardoor het minder ruimte inneemt zowel in de opslag als bij verzending en blijft het product door het speciale materiaal van de zak langer goed. Het verlengen van de houdbaarheid van voeding is belangrijk in de strijd tegen verspilling. Een ander product van Clondalkin is hier speciaal voor ontwikkeld. Het gaat om de WENTOPRO® ‘High Barriere Lidding Film’. Deze vorm van verpakken is ideaal voor het vers houden van droogproducten als fruit en graangewassen. Kool- en aromawaterstof uit minerale oliën, zorgen ervoor dat deze producten worden aangetast en uiteindelijk vergaan. Dit, uit verschillende lagen opgebouwde, vlies beschermt de producten tegen deze aanvallen, waardoor de houdbaarheid aanzienlijk wordt verlengt. Time-Temperature indicators worden ook steeds vaker ingezet om het verrottingsproces van voedsel aan te duiden. Zo brengt het Duitse bedrijf Bizerba OnVu op de markt. Dit is een label met blauwe inkt op basis van organische kristallen. Onder invloed van UV-licht wordt het label geactiveerd, waarna deze donkerblauw kleurt. Zodra het vlees bederft neem de kleurintensiteit af.
Ivo Horn, van Packaging Innovations, merkt ook dat smart packaging hot-topic is binnen zijn netwerk. Hij zegt: ‘Het is niet meer van deze tijd om producten op de markt te brengen in verpakkingen die niet bijdragen aan het verlengen van de houdbaarheid. Tegenwoordig zijn er veel oplossingen die dit proces helpen vertragen. Dit helpt zeker mee om de strijd aan te gaan tegen voedselverspilling. Als wij kijken naar intelligente verpakkingen en verspilling in het algemeen, valt er ook veel te halen op portie-gebied. Denk maar aan single-verpakkingen voor alleenstaanden, of juist familieverpakkingen voor grote gezinnen. Vaak worden producten nog verpakt voor ‘het gemiddelde gezin’, waardoor iemand die alleen woont bijna ongezien gedwongen wordt om te veel te kopen, waarmee de kans groot is dat diegene eten weg moet gooien. Het is mooi om te zien hoe wij met innovaties en bewustwording steeds meer kunnen doen om ons steentje bij te dragen aan verduurzaming.’
Packaging Innovations wordt gehouden op 23 en 24 november 2016 in Taets Art and Event Park. Een van de onderwerpen die tijdens dit evenement zal terugkomen is Smart Packaging. Dit event is echter uitsluitend toegankelijk voor business professionals. Voor meer informatie kijk op