Het openbaar vervoer in Limburg moet in het jaar 2026 volledig elektrisch zijn. Deze doelstelling van de provincie Limburg is een stap dichterbij gekomen. VDL Bus & Coach trekt met de levering van 55 elektrische streekbussen samen met vervoerder Arriva op in de verdere groei naar zero emissie busvervoer.
Vanaf zondag 30 juni 2019 gaan 20 VDL Citea’s LLE-115 Electric vanuit Maastricht rijden. Ook Sittard zet er 20 in voor de streekdienst, Venlo-Venray 10 en Heerlen 5. “We zijn trots dat we als partner van Arriva een bus hebben ontwikkeld die ook buiten de stad elektrisch gaat rijden”, stelt Ard Romers, directeur VDL Bus & Coach Nederland. “Het gaat om de recent geïntroduceerde lengtevariant van 11,5 meter, met meer zitplaatsen. Voor ons wordt dit de grootste, elektrische streekoperatie tot nu toe. Het gaat per bus op jaarbasis om 100.000 ‘schone’ kilometers.”
Primeur
Arriva Limburg rijdt als eerste openbaar vervoersbedrijf in Nederland op grote schaal met elektrische bussen op streeklijnen. Romers: “Een mooie primeur. Het concept is gebaseerd op de zeer goede ervaringen die we samen met Arriva hebben opgedaan in Venlo, waar onze 9,9 meter lange elektrische stadsbussen sinds 2016 naar volle tevredenheid rijden. In het Limburgse streekvervoer gaan we rijden met een lichtgewicht bus. In de rijrichting worden 42 comfortabele zitplaatsen gerealiseerd en de voertuigen hebben een capaciteit van ongeveer 65 passagiers. De actieradius wordt geborgd door batterijen van 180 kWh, die zeer snel kunnen worden opgeladen. Hierdoor rijden de bussen meer dan 400 kilometer per dag.”
Comfort Voor de levering van de 55 VDL Citea’s LLE-115 Electric heeft Arriva een aantal belangrijke eisen aan VDL Bus & Coach gesteld. Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland: “We maken als Arriva Nederland deze stap nu naar elektrisch streekvervoer. Uniek, want stil, schoon en comfortabel vervoer is hiermee niet meer alleen beschikbaar voor de reiziger in de stad. Door de langere reisafstand is comfort voor de reiziger extra belangrijk. Naast de aandacht voor actieradius hebben we om een zogeheten low entry gevraagd waarbij veel reizigers vooruit zittend reizen. Door de lage instap en de verhoogde achtervloer, is een flexibele indeling van de bus mogelijk.”
95 elektrische bussen
Vanaf eind juni rijdt Arriva met 95 zero-emissiebussen in het openbaar vervoer in Limburg. Dit is bijna 50 procent van de vloot van Arriva in deze provincie. “Wij vinden het belangrijk dat we onze kennis en expertise als Europees koploper op het gebied van e-mobiliteit blijven inzetten”, zegt Ard Romers. Sinds de introductie van de eerste Citea SLF-120 Electric in 2013 ligt de focus van VDL Bus & Coach sterk op elektrische mobiliteit.
30 miljoen elektrische kilometers
Inmiddels leggen 400 elektrische VDL-bussen in Europa in de dagelijkse operatie gemiddeld 70.000 kilometer af zónder schadelijke stoffen uit te stoten. Tijdens het openbaar vervoerscongres UITP, deze week in Stockholm, heeft VDL Bus & Coach bekendgemaakt dat haar elektrische busvloot meer dan 30 miljoen kilometers heeft afgelegd. Ten opzichte van conventionele dieselbussen betekent dit een CO2-besparing van 70 ton per dag, wat resulteert in een betere luchtkwaliteit. Daarnaast zorgen elektrische bussen ook voor een aanzienlijke geluidsreductie, zodat een stillere en gezondere leefomgeving mogelijk wordt gemaakt.