De WDS City, de nieuwe laadpaal van Vigor Charging, is nadrukkelijk toekomstbestendig ontworpen, voorbereid op Vehicle-to-Grid en op het functioneren in een integraal netwerk van elektrische opwekking, opslag en teruglevering. ‘Steeds meer partijen zoeken zo’n integrale oplossing; wij spelen daarop in.’
‘Productielijn op volle kracht aangezet’
‘Hier zetten we alles in elkaar. Het treintje begint daar’, zegt Gerben Hilboldt, ceo van Vigor Charging. In een ruim bemeten fabriekshal op The Green Box, de cleantechcampus in Hengelo, laat hij zien hoe de laadpaal van het bedrijf, de WDS City, daar in serieproductie in elkaar gezet wordt.
De productielijn bestaat uit een reeks tafels waar de onderdelen al klaarliggen. ‘Hier hebben we de voormontage, alle onderdelen zijn voorgesorteerd, en dan schuift het stukje voor stukje door.’ We kijken aan tegen de controllers, het hart van de laadpaal. Aan het eind van de productielijn staan de kunststof behuizingen.
Even verderop in de fabriekshal is het resultaat zichtbaar: tientallen manshoge laadpalen, klaar om verscheept te worden. ‘Die zijn al voor een laatste keer getest, en ook al besteld. Mensen zitten daarop te wachten’, zegt Hilboldt. De energietransitie is op stoom aan het komen, en daarbij hoort de opkomst van elektrische voertuigen, zowel personenauto’s als bedrijfsvoertuigen. Dus is ook de laadpalenindustrie booming, en hier speelt het nieuwe bedrijf Vigor Charging – dat voortbouwt op de expertise van NieuweWeme, Koolen Industries en We Drive Solar – op in met zijn bidirectionele laadpalen: de WDS-lijn.
Vehicle-to-Grid
Op dit moment worden er vijftig per week in elkaar gezet ‘maar we willen snel opschalen naar honderd tot uiteindelijk vijfhonderd’, vertelt Hilboldt. ‘Het plan was om het ontwerp zo toekomstbestendig mogelijk te maken. We hadden in 2018 de eerste ideeën over een high-end maar wat ontwerp betreft eenvoudige en robuuste laadpaal, die in de openbare ruimte staat en ook klaar is voor Vehicle to Grid. Dat wil zeggen dat de batterij van de aangekoppelde auto ook terug kan leveren aan het net.’
Met Vehicle-to-Grid kan de voertuigeigenaar geld verdienen
Met hulp van Vehicle-to-Grid (V2G) kan de elektrische auto dus ook dienen als lokale energiebuffer, een mogelijkheid waaraan steeds meer behoefte zal zijn in tijden van netcongestie en negatieve elektriciteitsprijzen. Hilboldt: ‘Dan kun je je auto opladen bij lage of zelfs negatieve tarieven, en geld verdienen door de stroom uit de autobatterij te verkopen als de prijzen hoog zijn.’
Verdienmogelijkheden
Naast verdienmogelijkheden voor de eigenaar biedt V2G ook de mogelijkheid om de stabiliteit van het elektriciteitsnet te verhogen en congestie te verminderen. Vandaar dat ook overheden er voorstander van zijn. Bij een concessie van 4.000 laadpalen in Rotterdam was voorbereiding op V2G zelfs al een vereiste.
Eind 2020 won NieuweWeme deze aanbesteding. Daarna volgde een tender voor 1.900 tot 2.100 stuks in Drenthe en Groningen. ‘Vanaf dat moment is de productielijn op volle kracht aangezet’, zegt Hilboldt.
Vigor Charging produceert twee typen laadpalen. De AC- of wisselstroomvarianten die tot 22 kW kunnen leveren, zijn ontwikkeld in samenwerking met het V2G-expertbedrijf We Drive Solar. Deze WDS-lijn bestaat uit kleinere WallStation-laders, die aan een muur of pand te monteren zijn, en de grotere WDS-City-laadpalen voor de openbare ruimte.
Honkbalknuppel
Daarnaast heeft Vigor Charging een volledig eigen gelijkstroom (DC) snellaadpaal ontwikkeld, de Vigor PowerHouse, leverbaar in modules van 30 kW tot maximaal 180 kW. Beide varianten zijn modulair en in verschillende configuraties beschikbaar, van een standalone laadpaal tot laadpalen die meerdere auto’s tegelijk bedienen, eventueel centraal aangestuurd als onderdeel van een laadplein.
Wat betreft het fysieke ontwerp heeft Vigor Charging gemikt op robuuste laadpalen die goed inpasbaar zijn in een stedelijk gebied. ‘Ze mogen niet te groot zijn en moeten tegen een stootje kunnen. Van een fiets of een auto die er tegenaan knalt tot iemand die met een honkbalknuppel losgaat’, zegt Hilboldt.
De behuizing van de AC WDS-lijn is van solide kunststof, de grotere DC PowerHouse-laders zijn van staal. In de fabriekshal staat een exemplaar dat, aan de deuken en krassen te zien, al een vuurdoop heeft ondergaan.
Vervangingsmarkt
De interface is een klein, robuust lcd-scherm in plaats van een kwetsbaar, helverlicht led-scherm. ‘We hebben het ontwerp heel clean gehouden, vandalisme-proof en ook gemakkelijk te plaatsen’, stelt Hilboldt. De palen hoeven niet op een vooraf gestorte betonnen voet gemonteerd te worden, maar kunnen in de kuil op hoogte worden gesteld, aangesloten op de toevoerkabel, waarna er snelbeton bij wordt gegoten dat de paal verankert. De AC-laders zijn met 30 kg bovendien door één persoon te tillen.
Ook met het vervangen van oudere, gedateerde typen laadpalen is rekening gehouden. Hilboldt: ‘We zien dat de vervangingsmarkt voor laadpalen begint op te komen.’ Bij het plaatsen van een nieuwe laadpaal moet het net worden vrijgeschakeld: de spanning moet eraf, dan wordt de paal gemonteerd en vervolgens de spanning weer ingeschakeld. Dat brengt tweemaal afstemmen met de netbeheerder en dus extra kosten met zich mee. ‘De Vigor Charging-laders kun je gemakkelijk op de plaats van een eerdere laadpaal plaatsen, zonder dat de spanning eraf hoeft’, stelt Hilboldt. Hoe dat precies werkt, wil hij niet vertellen.
Master-satellietconfiguratie
Maar bovenal is de WDS-lijn ontworpen om flexibel ingepast te worden in een elektrisch energie-ecosysteem, met bijvoorbeeld zonnepanelen, opslagmogelijkheden en centrale aansturing. ‘Hij kan standalone functioneren, maar is ook klaar voor een master-satellietconfiguratie, dus als laadpleinconfiguratie waarbij een van de laadpalen een reeks andere aanstuurt.’ Denk daarbij aan een parkeergarage of een bedrijventerrein met een vloot van voertuigen, waarbij je de beschikbare energie optimaal wilt verdelen, zodat alle voertuigen worden geladen naar verwachte behoefte.
Het uitwisselen van en sturen op externe informatie kan meerdere doelen dienen, bijvoorbeeld voldoen aan subsidievoorwaarden rond aantallen opgeladen voertuigen en hoeveelheden geleverde energie. ‘Onderdeel van de slimme bemetering is dat hij bijhoudt hoeveel elektrische voertuigen hij met hoeveel kilowattuur heeft opgeladen.’
Weersverwachtingen
Er zijn verschillende laadmodi: snelladen, gewoon laden en ontladen. Om te profiteren van wisselende en zelfs negatieve stroomprijzen, is de interface te koppelen aan prijsinformatie of de weersverwachtingen. Een trend bij afnemers, zegt Hilboldt, is om zulke systemen meer en meer integraal te ontwerpen, inclusief uitbreidingsopties. ‘Vroeger begon je met een dak vol zonnepanelen, daarna een laadpaal erbij en dan nog één. Nu zijn klanten meer op zoek naar totaaloplossingen, een compleet, integraal ontworpen en goed afgestemd systeem. Daar spelen wij met Vigor Charging dus ook op in.’