MPM Business Navigators in Veenendaal is een relatief kleine club van project- en interimmanagers. Ze zijn actief in de harde, snel veranderende wereld van grote bedrijven als Howden, Heineken en Airbus Defence and Space Netherlands. ‘Als vennoten hebben we allemaal een lange staat van dienst in projectmanagement. Wij zijn kennispartner voor onze opdrachtgevers. Helpen hen om een strategische opgave te vertalen naar de operatie. Wanneer klanten onze inzet vragen, staan zij meestal aan het begin van een complex proces. Ze hebben op dat moment zelf niet de kennis of de capaciteit in huis om dit proces te managen of uit te voeren. Wij begeleiden, brengen structuur aan en zorgen voor rust in soms hectische situaties’, aldus Joris Barendregt, een van de vijftien vennoten.
De scope van MPM (wat staat voor Matching People and Machines) is breed. In het verleden was MPM’er Anita Oosterbeek zo’n anderhalf jaar als projectmanager verantwoordelijk voor system integration bij de bouw van superjachten voor de allerrijksten van deze wereld. Haar collega en oprichter van de organisatie, Gerrit Klein, begeleidde in opdracht van Heineken de bouw van een greenfield brouwerij in Myanmar, het vroegere Birma. En MPM’er Erik Woerdeman droeg in opdracht van Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe (MTEE) de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van een turbocharger in een nieuwe serie automotoren. Deze motoren worden inmiddels geplaatst in vele voertuigen van Daimler, bijvoorbeeld in de nieuwe Mercedes E-klasse Coupé.
Een MPM’er moet kunnen verbinden in lastige situaties. Die competentie werd zeker gevraagd van Erik Woerdeman bij de opdracht voor MTEE. Er moest een nieuwe turbocharger worden ontwikkeld. Maar dat betekende ook dat hij verantwoordelijk was voor het opzetten van de supply chain en de productie- en assemblageprocessen. De productie vindt plaats in Nederland en China. Buitenlandse ondernemingen kunnen in China alleen opereren in een joint venture met een Chinees bedrijf. Een tweede uitdagende opdracht waarin verbinden centraal staat, voert Barendregt momenteel zelf uit bij de Nederlandse vestiging van Airbus Defence and Space Netherlands. Dit ruimtevaartbedrijf ontwikkelt in Oegstgeest motorframes voor de nieuwe Ariane 6, de zesde generatie draagraket van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA die in 2020 gereed moet zijn. ‘Het is mijn verantwoordelijkheid om toeleveranciers tot partners te maken. Om zo de supply chain optimaal af te stemmen op de uiteindelijke assemblage van de motorframes. Dat vergt een verandering van mindset.’ Naast verbinden is senioriteit een belangrijke toegevoegde waarde van MPM Business Partners, dat dit jaar twintig jaar bestaat. Barendregt: ‘We beginnen aan een opdracht met heel veel kennis en ervaring op zak. Dat maakt het eenvoudiger om het overzicht te bewaren.’