Groeiende verpakkingsindustrie staat voor flinke uitdagingen

0

De productie van de Nederlandse verpakkingsindustrie groeit in 2017 en 2018 met respectievelijk 2,0 procent en 1,5 procent, aldus ABN AMRO in haar Branche Update Verpakkingsindustrie. Dit betekent een omzetstijging van circa 6,3 miljard euro in 2016 naar ongeveer 6,5 miljard euro in 2018. Belangrijkste drijfveren hiervoor zijn de aantrekkende consumentenbestedingen, de sterke toename van online retail-verkopen en de aanhoudende groei van de export. Vooral het volume van kunststofverpakkingen groeit met respectievelijk 2,5 procent en 2,0 procent in 2017 en 2018. Kunststof maakte in 2016 ongeveer 43 procent (2,7 miljard euro) van de omzet uit, maar vertegenwoordigt slechts 18 procent aan gewicht. Het verlagen van het gewicht van verpakkingen is een trend in de industrie, omdat het veel voordelen biedt. Het scheelt in materiaalkosten, transport en het levert milieubesparingen op. Zo is bijvoorbeeld in de afgelopen tien jaar het gewicht van kunststof verpakkingen met bijna 30 procent verminderd.

Nederlandse verpakkingsindustrie kan jaarlijks flink besparen op grondstoffen
Hoewel de recyclingdoelstellingen voor bijna alle verpakkingsmaterialen worden gehaald – in 2015 werd al driekwart van alle verpakkingen gerecycled – verschillen de percentages tussen de verschillende materialen fors. Zo worden vrijwel alle metalen verpakkingen gerecycled, maar komt slechts 51 procent van de kunststof verpakkingen terug als (verpakkings)product. Hoewel dit internationaal gezien een zeer goed resultaat is kan dit percentage verder worden verhoogd wanneer producenten recycling als uitgangspunt nemen bij het ontwerp van de verpakkingen, bijvoorbeeld door verpakkingen zo te ontwerpen dat ze beter hervulbaar en herbruikbaar zijn. Ook het beperken van kunststofvarianten, kleurstoffen en additieven zorgt voor verbeterde recyclebaarheid en daarmee tot waardebehoud. ABN AMRO verwacht dat deze circulaire aanpak kan in Nederland leiden tot besparing aan grondstoffen ter waarde van 70 tot 105 miljoen euro per jaar.

Consument dwingt verpakker tot investeringen in materiaalkennis en nieuwe machines
Bedrijven moeten voldoende slagkracht kunnen ontwikkelen om in te spelen op de veranderende wensen van consumenten. ‘Zo willen eenpersoonshuishoudens steeds vaker kleinverpakkingen en ouderen willen juist makkelijk te openen verpakkingen. Afnemers stellen eisen aan vorm, kwaliteit, opdruk, personalisering en milieuvriendelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid tot interactie met QR-codes, en de toenemende interesse voor biobased verpakkingen’, stelt Roderick Vos, Sectoranalist Industrie van ABN AMRO. ‘Dat vergt technologische vernieuwing in de vorm van investeringen in materiaalkennis en nieuwe machines. Voor kleinere ondernemingen is het moeilijk om daar zelfstandig aan te voldoen. We verwachten dan ook een verdergaande consolidatie in de Nederlandse verpakkingsindustrie, met veel interesse vanuit buitenlandse investeerders.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics