Groeipad naar 100% Europese elektrische auto markt in 2035 realistisch.
Volledig elektrische auto’s zijn op weg naar een doorbraak. De belangrijkste barrières voor succes – laadinfrastructuur, actieradius en prijs – worden de komende jaren geslecht. De elektrische auto beweegt zich daarmee op een groeipad naar een 100% aandeel in de Europese autoverkopen, zo stelt het ING Economisch Bureau in het rapport “Breakthrough of electric vehicle threatens European car industry”. Voor de Europese auto-industrie vormt de transitie naar elektrisch rijden echter ook een bedreiging.
Uitdaging voor de Europese auto-industrie
Europese autofabrikanten zijn toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren. Zij zien dit concurrentievoordeel echter verdwijnen met de overgang naar elektrische aandrijving (elektromotoren en batterijen). Daarin liggen naar verwachting minder mogelijkheden zich te onderscheiden van de concurrentie. De druk op de waarde van aandrijflijnen zal toenemen, terwijl marges dalen. Ook zullen (batterij) leveranciers de ontwikkeling en productie van aandrijflijnen meer naar zich toetrekken. Dit segment van batterijen voor elektrische voertuigen is grotendeels in handen van Noord Amerika en vooral Azië, terwijl Europa hierin slechts een geringe rol speelt.
Over zeven jaar wordt de elektrische auto per kilometer goedkoper
Voordat elektrische auto’s de markt kunnen domineren liggen er wel een aantal uitdagingen. Volgens onderzoek van ING zijn er drie belangrijke redenen voor consumenten om nog niet over te stappen. Grenzen aan de laadinfrastructuur (20% van de consumenten), een te krappe actieradius (28%) en de hoge prijs van elektrische auto’s (40%) worden genoemd als belangrijkste redenen om nog geen elektrische auto te kopen.
Waarde verschuift van product naar diensten
Naast uitdagingen voor autofabrikanten, biedt de elektrische auto daarom ook kansen. Toekomstige elektrische auto’s zullen, dankzij betere en goedkopere batterijen, voor steeds lagere autokosten zorgen. Diensten als (privé) autolease en autodelen kunnen hierdoor aantrekkelijker worden. Omgekeerd dragen dergelijke diensten ook bij aan de doorbraak van volledig elektrische auto’s. Bovendien kunnen Nederlandse toeleveranciers inspelen op de behoefte aan nieuwe technologie bij autofabrikanten.
De uitdaging voor de Europese auto-industrie is uiteindelijk om van een traditioneel businessmodel, waarin waarde wordt behaald uit productie en verkoop van auto’s, naar een nieuw businessmodel te bewegen waarin waarde wordt gegenereerd uit het faciliteren van efficiënt en betaalbaar gebruik van auto’s.