Zonder ordner, met een bril

0
Theun Prins

Theun Prins

THEMA  Smart industry, smart service?

Monteurs hoeven tegenwoordig niet meer met de ordner met handleiding naar een machine. En ze hoeven niet pas te gaan als er een storing is. De HoloLens van Microsoft bijvoorbeeld is een bril met ‘augmented reality’ en daarin een aantal camera’s. ‘Binnenkort kan de monteur met zo’n bril op om de machine heenlopen en ‘zien’ wat er mis is en wat hij moet doen’, voorspelt Theun Prins, directeur van YP Your Partner. Doordat chips steeds goedkoper worden, kunnen steeds meer modulen en componenten ermee uitgerust worden. ‘Beschikken we nu over duizend parameters, straks zijn dat er dankzij al die ingebouwde sensoren 10.000’, stelt Paul Hiemstra van S[&]T.

Paul Hiemstra

Paul Hiemstra

Al die data, in combinatie met algoritmes die er informatie uit destilleren, en tablets en smartphones die informatie overal beschikbaar kunnen stellen, maken het steeds makkelijker storingen ver van te voren te signaleren. Het grote voordeel van dit predictief (voorspellend) boven preventief onderhoud is dat pas actie wordt ondernomen op het moment net voordat er echt iets mis is. Vast onderhoud – en daarmee vaste kosten – behoort tot het verleden. Lees ook het artikel op pagina 16 van de special Noord-Nederland van Link Magazine.

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics