Alles wijst erop dat de digitalisering dit jaar versnelt. Voorlopig zijn we nog niet van de pandemie af, en we keren waarschijnlijk niet terug naar de situatie zoals die ervoor was. In veel branches gaat dat overwegend goed, al zijn er nog genoeg uitdagingen waarop een antwoord gevonden moet worden.
- Innovatie en creativiteit
Videoconferencing, virtuele heisessies, stand-ups… Het ís mogelijk om elkaar regelmatig te ontmoeten, met het oog op bijvoorbeeld innovatieprocessen en creativiteit. Maar zonder elkaar fysiek te zien blijken sessies vaak toch minder intensief en inclusief. Natuurlijk worden de manieren om online samen te werken steeds uitgebreider. Tooling voor webinars, virtuele whiteboards en mindmapping verbeteren doorlopend. Online samenwerken brengt aandachtspunten en uitdagingen met zich mee, maar je komt een heel eind komt met de juiste tools en de bereidheid om te experimenteren en leren. - Versneld naar de cloud, of toch niet?
Cloudontwikkelingen zullen in 2021 versnellen. Hier worden de technologische mogelijkheden benut om werk dat anders niet mogelijk was, te ondersteunen. Denk aan het geven van technische support op afstand met behulp van augmented reality. De adoptie van plaats- en tijdonafhankelijk werken neemt toe, ook onder invloed van duurzaamheidsdoelstellingen. De afgelopen maanden hebben aangetoond dat serviceverlening ook op afstand mogelijk is. Met de juiste voorbereiding biedt het dezelfde ervaring, vaak zelfs stukken efficiënter. - Sales en marketing (vrijwel) volledig digitaal
Het ontwikkelen of professionaliseren van digitale sales- en marketingmogelijkheden staat bij veel bedrijven hoog op de agenda. Het is efficiënter, past beter bij internationaal opererende organisaties en stelt kleinere spelers in staat om wereldwijd hun producten of diensten aan te bieden. Tijd en plaats spelen een minder grote rol, en er worden zelfs al miljoenendeals gesloten zonder dat men elkaar fysiek heeft gezien. - War for talent gaat door
De manier waarop bedrijven nieuw personeel aantrekken en hun medewerkers tevreden houden, is fundamenteel veranderd. Niet alleen sollicitatieprocedures maar ook bijvoorbeeld feedback- en beoordelingsprocessen moeten volledig digitaal. Zaken als remote werken worden niet meer als nice-to-have, maar als belangrijke arbeidsvoorwaarde gezien. Recruiters wenden zich tot kleinere online communities op social media zoals LinkedIn en gebruiken nieuwe tools om de juiste kandidaten te vinden. - Optimalisatie van de supply chain
Door de coronacrisis is het besef gekomen dat just-in-time leveren van de gehele supply chain gevaren met zich meebrengt. Bedrijven gaan daarom ruimer in hun voorraden zitten. Er komt meer focus op het regionaal en/of lokaal organiseren van de supply chain. De besparing die uitbesteden naar Azië oplevert, is geen argument meer, ook onder invloed van het grotere belang van sustainability. - Gat tussen business en IT
2021 wordt het jaar waarin low-code (nog meer) gemeengoed wordt. Meer en meer bedrijven maken gebruik van low-code om hun ERP- en/of CRM-systemen flexibel aan te passen aan veranderende omstandigheden en om personeel optimaal te faciliteren in hun werk. Systemen kunnen worden doorontwikkeld en alle eigen softwaretoepassingen kunnen gemakkelijk meegenomen worden.
GIJS
Pulse maakt als innovatieve businesspartner bedrijven binnen de (maak)industrie toekomstbestendig, gebruikmakend van het Microsoft Dynamics 365-platform. Samen worden slimme oplossingen bedacht voor de uitdagingen van nu.