Whitepaper: “Met specials kun je geen geld verdienen”

0

Vorige week heeft The House of Technology, het netwerk van ervaren, technische experts actief in de industrie,  samen met Asintik, specialist in supply chain optimalisatie en productarchitectuur, een whitepaper gepubliceerd met de titel “Met specials kun je geen geld verdienen”. Deze whitepaper (download) belicht het belang van het onderwerp Configure-to-Order (CTO) voor de industrie. Zeven bedrijven zijn geïnterviewd over hun visie op het onderwerp, waaronder Auping, Kverneland, PANalytical en AWL. Hoe passen de geïnterviewde bedrijven CTO toe binnen hun organisatie? Welke voordelen levert dat op? Waar zijn ze tegenaan gelopen bij implementatie? Welke praktische tips geven zij andere bedrijven mee? De antwoorden en tips zijn samengevat en gecombineerd met ervaringen van Asintik bij het ondersteunen van bedrijven bij implementatie van CTO in hun organisatie. Onderstaand een aantal conclusies.

Veel namen, zelfde bedoelingen

Binnen de geïnterviewde bedrijven komen verschillende namen voorbij bij de vraag “wat is CTO?”. Als een CTO-traject vanuit de behoefte binnen productie wordt aangevlogen komen termen vanuit lean voorbij, zoals Build to Order. Wanneer het proces vanuit engineering wordt gestart zijn termen zoals standaardisatie en modularisatie vaak gebruikt. In alle gevallen ligt vaak hetzelfde doel ten grondslag, namelijk meer geld verdienen door bewust hergebruik van componenten, modules en systemen. Gevolgen van CTO zijn divers: de productiecapaciteit vergroot, de kwaliteits- of ontwikkelingskosten verlagen of de engineeringskosten per order nemen substantieel af. Het CTO-proces start vaak beperkt, op het niveau van een goed verkopend product of productlijn. Een bedrijf houdt CTO vaak in eerste instantie binnen de muren van het bedrijf. Reden is dat een organisatie maar een beperkte hoeveelheid verandering aankan in een bepaalde periode. Wanneer CTO een bedrijfsfilosofie is geworden, heeft het impact op alle bedrijfsprocessen en producten. Dan kiest een bedrijf bewust voor hergebruik van ontwerpen over verschillende productfamilies heen en vertaalt men de werkwijze door naar partners in de toeleveranciersketen. “Re-use by intention” is dan de norm.

CTO is geen project, maar een proces

Wat door ieder bedrijf wordt onderkend is dat CTO geen project is, maar uiteindelijk altijd een proces. Het advies daarom: “begin klein en beheersbaar, maar besef vanaf het begin dat CTO alle bedrijfsonderdelen raakt”. Wanneer met het einde van het project ook het CTO-proces stopt, is de investering weinig zinvol. De startcondities moeten er zijn om het eerste CTO-project te laten slagen. Commitment vanuit management, bewustzijn van de benodigde investering, zicht op de voorziene opbrengsten en het vrijmaken van capaciteit van (senior) engineers zijn essentieel. Praktijk leert dat een CTO-project gestart moet worden met een duidelijk omschreven doel richting een multidisciplinair team. Maak dit doel meetbaar zodat het resultaat kan worden geëvalueerd. Zonder een duidelijke eigenaar slaagt een CTO-project zelden. Deze eigenaar moet verantwoordelijkheid dragen, mandaat hebben en daarmee toegang krijgen tot managementniveau. CTO is een veranderproces, waarbij altijd weerstand ontstaat in de organisatie. Dat vraagt intern draagvlak creëren voor wat CTO moet inhouden en kan betekenen voor de organisatie en de afdelingen. Het gaat om het gezamenlijk doel, niet om het middel. Voorkom daarom eerst te automatiseren en dan pas bouwblokken definiëren.

Standaardisatie is de sleutel tot diversiteit

Praktijk leert dat de start van een CTO-project vaak ligt bij engineering. Maar hoe eerder alle disciplines bij deze start worden betrokken, des te groter het draagvlak. Met name het betrekken van de markt bij het definiëren van standaardmodules is van groot belang. Verkoop heeft meestal de angst dat CTO de keuzevrijheid van klanten gaat beperken. Maar alle praktijkvoorbeelden wijzen uit dat standaardisatie juist de diversiteit verhoogt. Bij een CTO-project gaat een bedrijf op zoek naar overeenkomsten in de klantvragen, de basis voor standaardisatie. CTO vergroot de leverbetrouwbaarheid, verhoogt de kwaliteit en laat voldoende ruimte voor klantspecifieke engineering waar nodig. Dat moet verkoop aanspreken, maar het is wel belangrijk dat verkoop weet wat de standaard is en wat de gevolgen zijn als toch een special wordt verkocht. De ervaring van de geïnterviewde bedrijven is dat met specials op lange termijn moeilijk geld verdiend kan worden. Met name als de wereld het speelveld is en de kwaliteit van de service hoog moet zijn, is CTO een belangrijke voorwaarde voor bedrijfscontinuïteit.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics