Wefabricate zet verdere stappen in autonome productie

0

Machines die gekoppeld zijn aan een netwerk en automatisch worden aangestuurd, maar ook producten die door robots in bakken worden gelegd en met autonome voertuigen worden weggereden bij de machines. Het lijkt nog toekomstmuziek, maar bij Wefabricate in Best is dit al werkelijkheid. ‘De grootste uitdaging is om onze processen flexibel te houden’, zegt Erik van Meijl, cellyst engineering and development bij Wefabricate.

Wefabricate bestaat uit verschillende cellen en heeft vestigingen in Best, Budel, Duizel en het Chinese Wuzhong. Het groeiende bedrijf telt zo’n 200 medewerkers en is gespecialiseerd in het ontwerpen, prototypen en produceren van een groot aantal verschillende producten voor zijn klanten. Daarnaast produceert het bedrijf zelf onder meer de vulmachine van Fyllar. Dit is een geoptimaliseerde vulmachine voor wasmiddelen voor supermarkten, waarmee het gebruik van plastic flessen enorm kan worden teruggedrongen. Een ander duurzaam product dat Wefabricate zelf op de markt brengt, is de Weheat-warmtepomp. Dankzij 4G-connectiviteit in de warmtepomp en de Weheat-app kunnen gebruikers op elk moment de prestaties van hun warmtepomp monitoren, aanpassingen doorvoeren en meldingen ontvangen. Verreweg het grootste deel van de productie voert Wefabricate echter uit in opdracht van andere klanten.

In de fabriek in Best wordt hard gewerkt aan volledig automatische productielijnen, die verschillende producten kunnen maken. ‘Dat is inderdaad de stip op de horizon’, aldus Erik van Meijl. ‘We hebben diverse specialismen in huis, zoals het draaien en frezen van metalen onderdelen, spuitgieten, system-assembly en een pcba-lijn. Al deze specialismen kunnen we ook inzetten om volledige eindproducten te maken. Maar we maken ook prototypes voor klanten, waarvan we de productie vervolgens verder kunnen opschalen in onze fabriek.’

Aan tafel zitten: Aaike van Vugt VSParticle, Dennis Schipper Demcon, Marc Uleman Prodrive Technologies en Angelique van der Burg Infineon. Met speciale bijdrages van ING-hoofdeconoom Marieke Blom, OU-professor en arbeidsmarktexpert Annet de Lange. Dat alles onder leiding van Marinke Wijngaard en Marja Eijkman. Start van de bijeenkomst: 15:30 uur in Boerderij Mereveld, onder de rook van Utrecht. Aanmelden disca@linkmagazine.nl

De belangrijkste voordelen van een autonome productielocatie laten zich eenvoudig raden. Naast een besparing op personeelskosten zijn andere pluspunten onder meer een constante kwaliteit van de producten en een grote leverbetrouwbaarheid. De productie van de vele onderdelen gebeurt volgens Van Meijl ’s nachts. ‘De medewerkers in de productie werken in ons bedrijf in één shift overdag. We hebben zo’n beetje net zoveel operators als ingenieurs in dienst. Dat komt ook doordat operators met een grote kennis van machines erg schaars zijn in de huidige arbeidsmarkt. Overdag wordt alles zodanig ingesteld dat de machines in de nacht zo veel mogelijk autonoom kunnen draaien.’

Daarbij wordt ook rekening gehouden met het feit dat de kwaliteit van producten ook gedurende het productieproces in de nachtelijke uren enigszins kan veranderen. ‘We hebben het controleproces daarom zodanig ingericht dat er ieder uur samples worden geselecteerd en gecontroleerd, zodat we in de toekomst ook weten hoe we het beste kunnen omgaan met veranderende processen in een autonome productieomgeving. Dat is een belangrijke factor om in de toekomst naar een geheel autonome fabriek over te kunnen stappen.’

Hij legt uit dat Wefabricate met een virtuele tool library werkt. ‘Daarbij kijken we stap voor stap hoe we processen verder kunnen automatiseren. Tegelijkertijd is het core voor ons om alle processen schaalbaar te houden. Want als we veel verschillende producten willen maken, dan moeten we ook zorgen dat we de logistieke processen in de fabriek op orde hebben.’

Met enige trots geeft Van Meijl een rondleiding door de fabriek in Best. Daarbij laat hij ook zien hoe het geautomatiseerd transport van bakken met gefabriceerde onderdelen naar het magazijn verloopt. ‘We werken met gestandaardiseerde bakken. Bij de machines staan robots die de geproduceerde onderdelen in de bakken leggen. Wanneer de bak vol is, krijgt een autonoom voertuig een seintje om de volle bak op te halen. Die volle bak met onderdelen wordt vervolgens naar het magazijn gereden om klaargezet te worden voor transport naar onze klanten. In de ochtend kunnen de orders vervolgens worden opgehaald en weggebracht naar onze klanten. Daarna begint het hele proces weer opnieuw.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics