Vandaag vindt de opening van ’s werelds eerste bio-asfalt fietspad op basis van lignine plaats op de campus van Wageningen University & Research. De opening wordt voorafgegaan door het symposium ‘Op weg naar bitumen-vrij asfalt’. Het fietspad is ingedeeld in drie gemarkeerde proefvlakken waarin verschillende duurzame lignine-samenstellingen zijn opgenomen.
Jaarlijks wordt er in Nederland tien miljoen ton asfalt geproduceerd waarvoor zo’n 400.000 ton bitumen uit aardolie nodig is. De asfaltindustrie is al jaren op zoek naar duurzame alternatieven, waarvan er inmiddels enkele zijn ontwikkeld. Onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research hebben nu ontdekt dat het duurzame bindmiddel ‘lignine’ uit plantaardige biomassa een zeer interessante alternatieve bron is voor bitumen.
Duurzame reststroom
Lignine geeft hout, gras en stro, zijn stevigheid en zorgt voor de resistentie tegen microbiële afbraak. Richard Gosselink, senior onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research: ‘Met name de bindende en visco-elastische eigenschappen maakt lignine geschikt voor toepassing in bitumen. Lignine komt in enorme stromen vrij in processen van papierproductie en bij de productie van bioethanol. Het blijft daar over als een reststroom die echt veel beter benut kan worden.’ Er is volgens Wageningse onderzoekers voldoende lignine beschikbaar om alle bitumen in asfalt op termijn te kunnen vervangen.
Unieke eigenschappen bio-asfalt
Het biopolymeer lignine werkt als een thermoplast en bindt asfaltbestanddelen aan elkaar. Gosselink: ‘In het bio-asfalt wordt gewerkt met een gepatenteerde formulering waarin 50% lignine en 50% bitumen is verwerkt. Bijkomend voordeel is dat het asfalt hierdoor bij 130 graden in plaats van 180 graden Celsius kan worden verwerkt. Dit geeft een enorme milieuwinst.’
Bio-asfalt fietspad Wageningen Campus
Met sponsoring van de provincie Gelderland, gemeente Wageningen en Wageningen University & Research is het mogelijk gemaakt om het fietspad op de campus van een innovatieve deklaag te voorzien waarin drie typen lignines zijn verwerkt in drie afzonderlijke proefvakken. Het fietspad is aangelegd door aannemer Roelofs. De komende jaren wordt uitgebreid gemonitord hoe de deklaag zich ‘gedraagt’ onder verschillende weersomstandigheden. Gosselink: ‘Er lopen op dit moment al twee succesvolle proeven met wegen van lignine-asfalt in de provincie Zeeland. Het bio-asfalt houdt zich daar heel goed. De grootste uitdaging op dit moment is het productieproces van lignine. We merken dat er enorm veel belangstelling is voor lignine als vervanger van bitumen, maar de grondstof is nog relatief duur. Een belangrijk deel van ons vervolgonderzoek richt zich dan ook op het vinden van kostenefficiënte bronnen.’