Een platform om de kracht van de Nederlandse industrie te tonen. Om die reden zijn we ooit – in 2002 – gestart met de Dutch Industrial Suppliers Awards. In die tijd leed de sector onder een laag zelfbeeld, want de Chinese industrie leek veel goedkoper en kwalitatief niet veel minder. Dus ontwikkelden we een podium waarop industriële klanten hun toeleveranciers gemotiveerd lof konden toezwaaien. Later hebben we de customer-award eraan toegevoegd. Samenwerken in de keten wordt immers alleen een succes als de opdrachtgever er even hard aan trekt. En doet die dat, dan verdient ook die een compliment. Goed voor het imago van de industrie – en voor de mensen in die klantorganisatie.
De tijd is immers voorbij dat zij zich onderdeel voelen van een alwetende moloch die alleen wat kruimelwerk, waar hij zelf even niet aan toekomt, de jobbers in de buurt toewerpt. De medewerkers van de moderne hightech klant beseffen terdege wat zij allemaal niet weten en kunnen. Inkopers, supply chain managers, projectleiders en engineers zijn zich er meer en meer van bewust dat ze goeddeels afhankelijk zijn van hun toeleveranciers; zonder hen komt er niets van de complexiteit waar de markt om vraagt van grond. Dat besef geeft de klantmens een gevoel van kwetsbaarheid. Juist dan is het wel zo fijn af en toe eens een gemeend schouderklopje te krijgen.
Daarom slaan medewerkers van klanten en toeleveranciers de Link-uitgaven met de uitslagen van de eerste en tweede ronde er met toenemende belangstelling op na. Staat de naam van hun bedrijf ertussen, dan stijgt dat gevoel van eigenwaarde. Want dat is wat een compliment met mensen doet, of ze nu voor een toeleverancier werken of voor een klant. En dat versterkt de band met de gever, motiveert de samenwerking en zal de kans op een succesvol resultaat vergroten.
Nu zit het aantal complimenten via een DISCA-nominatie al jaren in de lift. Dit jaar werden er over de 500 bedrijven genomineerd, toeleveranciers én klanten. Sociaalpsychologen en businesscoaches vinden echter dat er veel te weinig complimenten worden uitgedeeld, een stelling niet op basis van eigen onderzoek, maar als nu-eenmaal-vaststaand feit. Dus was ik best wel verbaasd toen bij de uitreiking van de DISCA-awards eind november desgevraagd negentig procent van de zaal via z’n smartphone ‘ja’ antwoordde op de vraag of hij de afgelopen week een compliment had ontvangen van een zakelijke relatie.
Negentig procent! Dat kan toch niet anders betekenen dan dat onze huidige industrie niet langer bevolkt wordt door in zichzelf gekeerde, norse nerds die zich verbaal hooguit in harde, kritische cijfers uitdrukken. Dat moet toch inhouden dat ook in onze sector de softe skills alom ontloken zijn, deze typisch feminiene eigenschappen alom post beginnen te vatten. Da’s dan mooi. Om twee redenen:
1. voor een innovatieve, flexibele industrie is creativiteit en de kwaliteit om samen te werken essentieel;
2. terwijl de arbeidsmarkt krapper is dan ooit, is de industrie er eindelijk klaar voor om met succes te gaan vissen in de vrouwenvijver.
Martin van Zaalen
Hoofdredacteur Link Magazine
martin.vanzaalen@linkmagazine.nl
@martinvanzaalen
#linkmagazineMartin van Zaalen