Vanderlande heeft in 2016 een omzet van geboekt van € 1,1 miljard, een stijging van 15% ten opzichte van 2015 en een record in de geschiedenis van de onderneming. De orderportefeuille steeg met 11% tevens naar een recordhoogte van € 1,7 miljard, wat Vanderlande’s strategie van duurzame winstgevende groei verder ondersteunt. Vanderlande realiseerde een eveneens all-time high operationeel resultaat (EBIT) van € 64 miljoen, € 8 miljoen meer dan in 2015. De EBIT was met 5,7% van de omzet vrijwel gelijk aan die van 2015 en de nettowinst bedroeg € 49 miljoen, oftewel 4,4% van de omzet (vergeleken met € 42 miljoen en 4,3% in 2015). De financiële resultaten van Vanderlande, dat overgenomen gaat worden door het Japanse Toyota Industries Corporation (TICO), geven aan hoe de onderneming haar positie als marktleider van efficiënte logistieke procesautomatisering voor luchthavens, distributiecentra en pakketdiensten verder heeft versterkt.
In 2016 werden een aantal grootschalige projecten voltooid waarbij geïntegreerde oplossingen (innovatieve systemen, intelligente software en life-cycle services) werden geleverd aan ‘loyale’, belangrijke klanten in de e-commerce en food-retail sector, en aan toonaangevende internationale pakketdiensten en luchthavens (Amsterdam Schiphol, London Heathrow en Oslo Gardermoen).
De goede performance van Vanderlande’s life-cycle services alsmede de verkoop een aantal pakketprojecten in Noord-Amerika hebben bijgedragen tot een stijging van de order intake tot € 1,3 miljard in 2016. De order intake voor luchthavens was ook bevredigend met aanhoudende belangstelling vanuit Asia-Pacific. De onderneming heeft in de markt voor magazijnautomatisering naar verwachting gepresteerd, wat werd bevorderd door de aanhoudende groei van de sectoren food en e-commerce.
‘Vanderlande’s financiële kracht biedt de mogelijkheid tot snelle groei en een uitstekende positie in onze markten’, zegt Remo Brunschwiler, CEO van Vanderlande. ‘Er is veel interesse voor de oplossingen en diensten die Vanderlande levert en de omzet zal in 2017 naar verwachting wederom toenemen. Deze groei is gebaseerd op een sterke orderportefeuille, een veelbelovende sales funnel en Vanderlande’s toegenomen focus binnen haar marktsegmenten.’