De Universiteit Twente en Continental Reifen Deutschland GmbH werken aan een nieuw proces voor de recycling van autobanden. Dit snelle pyrolyseproces is in staat om gebruikte autobanden bij hoge temperatuur binnen enkele seconden te ontleden. Dit levert waardevolle materialen en brandstoffen op voor de productie van nieuwe banden.
Jaarlijks worden wereldwijd meer dan 1 miljard banden vervangen. Deze banden bevatten gezamenlijk 4,4 miljoen ton aan waardevolle producten zoals roet (‘carbon black), metalen, brandstoffen en chemicaliën. Recycling van gebruikte autobanden kan een bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving. Bovendien heeft dit proces minder impact op het klimaat dan de productie van autobanden op basis van volledig nieuwe materialen.
Energietechnologie en materiaaltechnologie
Het nieuwe innovatieve snelle pyrolyseproces wordt in samenwerking met de Universiteit Twente en Continental ontwikkeld en getest. Het project is mede gefinancierd door het Materials Innovations Institute (M2i). Bij het project zijn twee UT-promovendi betrokken die in twee verschillende vakgroepen binnen de faculteit Engineering Technology werken. “Deze samenwerking van energietechnologie en materiaaltechnologie werd de basis voor de nieuwe doorbraak,” aldus projectleider professor Gerrit Brem van de groep Thermal Engineering.
Carbon black, brandstoffen en chemicaliën
“Bij een succesvolle ontwikkeling draagt het nieuwe pyrolyseproces bij aan een hoog percentage gerecyclede banden. Evenals andere rubberen materialen in cradle-to-cradle-kringlopen voor duurzame autobanden,” aldus dr. Wilma Dierkes van de groep Elastomer Technology & Engineering. De recycling van autobanden levert binnen de EU en wereldwijd veel voordelen op voor materiaalterugwinning zoals carbon black, brandstoffen en chemicaliën.