‘Overheden steken tientallen miljoenen euro’s in start-ups die beloven duizenden geëlektrificeerde voertuigen te gaan produceren. Maar die scheppen veel te hoge verwachtingen. Dan valt de kwaliteit straks tegen, is het voertuig niet veilig, kan er niet voldoende worden opgeschaald waardoor de prijs te hoog is en hebben ze de aftersales niet voor elkaar. De gebruiker zal teleurgesteld zijn, zal zijn vertrouwen in elektrische mobiliteit kwijtraken en de zo noodzakelijke transitie naar elektrisch zal vertraging oplopen. Terwijl we juist moeten versnellen!’
Lars Kool houdt vervolgens een gepassioneerd betoog over zijn bedrijf Urban Mobility Systems (UMS) in Oss, opgericht in 2016. Met inmiddels 51 personeelsleden ontwikkelt hij daar kits voor het elektrificeren van voertuigen met een brandstofmotor. Klanten zijn de grote merken als Hyundai, Liebherr, Bobcat en DAF. ‘Wij hebben nu net van een van onze partners, Van der Spek Vianen, twee conventionele Hyundai 85A graafmachines ontvangen, die we ombouwen naar elektrisch. Die halen wij door onze r&d heen: we ontwikkelen er complete aandrijflijnen voor die passen in de beschikbare motorruimtes zodat de rest van machines niet opnieuw gecertificeerd hoeft te worden.’
Als de architectuur van de aandrijflijn gereed is, wordt bij automotive moduleleveranciers als Bosch, Hella en Bender alle benodigde technologie ingekocht om die aandrijflijn, compleet met accu en kabelbomen, te gaan bouwen. ‘We bouwen eerst een prototype. Is die akkoord dan draaien we een nulserie. De industrialisatiekennis die we zo opdoen stelt ons in staat kits naar de klant te verschepen voorzien van een gedetailleerde handleiding en trainingsprogramma. Alles bulletproof, zo ontworpen en uitgelegd dat zelf jij’, voegt hij de Link-journalist met een lach toe, ‘de kit zou kunnen inbouwen. We zorgen voor een kwalitatief hoogstaand, veilig product waarvan de productie goed is op te schalen, waardoor die ook niet duurder wordt, zelfs nu niet bij de huidige prijsstijgingen. En we werken nauw samen met de importeurs, zodat we ook zeker weten dat de voertuigen die met onze kits geëlektrificeerd zijn een goede aftersales krijgen.’
Kool is UMS begonnen na eerst jaren gewerkt te hebben bij verschillende elektrificatiebedrijven die niet de kwaliteit leverden die hij nastreeft. Dus begon hij zijn eigen bedrijf dat openheid als belangrijke succesfactor heeft. ‘Ik deel waardoor ik kan vermenigvuldigen. Ik deel open met klanten en ketenpartners. Maar ook met mbo-instellingen en laat de leraren en leerlingen zien hoe wij te werk gaan.’ Natuurlijk ook met in het achterhoofd de groeistrategie van UMS: ‘Het aantal aanvragen dat we krijgen neemt gigantisch toe. We gaan daarom hier een fabriek bouwen voor de grootschalige serieproductie van kits. Daarom wil ik er in de productie snel honderd mensen bij.’
UMS won een CES 2022 Innovation Award voor de inzending Zero Emission conversion kit for construction equipment. De CES is een zeer grote beurs die begin dit jaar in Las Vegas is gehouden.