Damen Shipyards Group heeft onlangs een contract getekend met UK Dredging voor de levering van een Shoalbuster 2711 Waterinjectie Baggeraar (WID). Op basis van een bewezen ontwerp vertegenwoordigt het schip niettemin een unieke en innovatieve benadering van waterinjectiebaggeren, waardoor extreme efficiëntie en flexibiliteit mogelijk zijn.
UK Dredging, onderdeel van Associated British Ports (ABP), exploiteert de grootste baggervloot van Groot-Brittannië. Onder de schepen bevinden zich een aantal Damen-baggerschepen en werkboten, waaronder twee Multi Cat Plough Vessels. De scope van het bedrijf is het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van ABP. Om dit te doen, exploiteert UK Dredging meestal een aantal hopperzuigers.
Een kleinere waterinjectiebaggeraar zal het bedrijf in staat stellen om de intervallen tussen hopperbaggerwerkzaamheden te verlengen, waardoor de efficiëntie aanzienlijk wordt verhoogd. Damen heeft het beproefde, standaard ontwerp van de Shoalbuster 2711 speciaal voor dit project aangepast. Dit omvat het optimaliseren van de romp van het schip om aan te sluiten bij de rol die het zal vervullen. Het schip zal ook beschikken over een zeer efficiënt diesel-elektrisch systeem dat een aanzienlijke vermindering van zowel het brandstofverbruik als de emissies zal vergemakkelijken.
In plaats van de gebruikelijke onderwaterjets zal de Shoalbuster 2711 WID een volgende generatie, volledig elektrische Damen gebruiken E-DOP450 baggerpomp. Deze is de grootste in het baggerpompportfolio van Damen en heeft een capaciteit van 4.000 m3/u, wat zorgt voor een optimale efficiëntie en lage operationele kosten.
Ook wordt het schip voorzien van een hydraulisch bediend A-frame. Wanneer het A-frame niet in gebruik is, kantelt het, waardoor de ploeg op het achterste van het schip kan worden opgeslagen.
Het gebruik van de E-DOP en het A-frame draagt aanzienlijk bij aan de multifunctionaliteit van het schip; Wanneer de ploeg niet in gebruik is, kan deze inclusief pomp worden gedemonteerd en op de kade worden opgeslagen, zodat het schip vrij is om andere werkzaamheden uit te voeren.
Joppe Neijens, Damen Sales Manager Dredging, zei over het contract: “We zijn erg blij om weer met UK Dredging te werken. Dit innovatieve project toont de veelzijdigheid van de gestandaardiseerde scheepsbouwaanpak; Hoewel het schip in serie wordt gebouwd, kan het worden aangepast aan de behoeften van de klant. De Shoalbuster 2711 WID is een uiterst veelzijdig schip met een bedrijfsprofiel dat veel verder gaat dan zijn primaire functie. Het is ook een zeer efficiënt schip dat een sprong voorwaarts biedt op het gebied van duurzaamheid en kosteneffectiviteit in de exploitatie – een goed concept voor nu en voor de toekomst.”
Mark Pearson General Manager, UK Dredging zei: “De contracttoekenning van deze Damen Shoalbuster 2711 WID is een belangrijke mijlpaal voor UK Dredging. De introductie van V & O in onze vloot zal ons in staat stellen om onze klanten een aantal verschillende baggertechnieken aan te bieden die geoptimaliseerd zijn voor de lokale omstandigheden. Het zeer efficiënte dieselelektrische voortstuwings- en aandrijfsysteem van het schip zal helpen om een aanzienlijke vermindering van zowel het brandstofverbruik als de emissies te bereiken, wat belangrijke stappen zijn in de richting van het verminderen van de koolstofvoetafdruk van UK Dredging.”