Het Belgische personenvervoersbedrijf De Lijn zet de samenwerking met VDL voort en heeft een order geplaatst voor 200 hybride Citea’s. Niet eerder ontving VDL Bus & Coach een order van deze grootte van De Lijn. Sinds 2014 heeft De Lijn in totaal 620 VDL Citea’s besteld. De eerste leveringen van deze nieuwe order staan gepland voor de tweede helft van 2020 en de bussen gaan op diverse locaties in Vlaanderen rijden. Vorig week nog werd bekend dat de Nederlandse vervoerder Keolis een omvangrijke order voor elektrische bussen niet aan VDL, maar aan het Chinese BYD vergaf.
“Deze order is een bevestiging van de lange termijn relatie die we door de jaren heen met De Lijn hebben opgebouwd”, zegt Filip Malefason, directeur VDL Bus & Coach Belgium nv. “Door de inzet van hybride Citea’s draagt De Lijn bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in met name stedelijke gebieden. In combinatie met de geluidsreductie die de hybridebussen realiseren ten opzichte van conventionele dieselbussen, betekent dit een verbeterd wooncomfort voor de stadsbewoners. Met volle batterijen kunnen de hybridebussen grote afstanden volledig elektrisch rijden, dit is vooral zeer gunstig voor het rijden in de lage emissiezones van de 13 Vlaamse centrumsteden.”
Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn: “Deze busbestelling is de grootste in de geschiedenis van De Lijn. Ze levert een belangrijke bijdrage voor de Vlaamse luchtkwaliteit en klimaatdoelstellingen. Dankzij deze 200 bussen besparen we jaarlijks een miljoen liter diesel en daalt de uitstoot van CO2 met 2.640 ton.”
Nieuw hybride concept voor De Lijn
De nieuwe generatie hybride Citea’s is ontwikkeld op basis van de ervaringen die De Lijn en VDL Bus & Coach hebben opgedaan met de geleverde voertuigen in het verleden. Zowel de hybride Low Entry Citea als de hybride gelede Low Floor Citea hebben dezelfde elektrische aandrijflijn als de Citea Electric. Dankzij een nieuwe en compacte ‘high-power’ batterijtechnologie kunnen deze hybridebussen onder andere in stadscentra en lage emissiezones als een volledige elektrische bus worden ingezet. De Lijn heeft voor een hoge batterijcapaciteit gekozen waardoor de bussen met 100% geladen batterijen tot 30 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Alle hybridebussen worden ondersteund door een generator die voldoet aan de strengste huidige Europese milieunormen en deze kan naar behoefte worden ingeschakeld om de batterijen bij te laden. Daarnaast kunnen de batterijen via een CCS Combo2 laadstekker geladen worden.
In de toekomst kan de elektrische autonomie van de hybridebussen verder worden vergroot door deze uit te breiden met een snellaadoptie. Hiermee kunnen de bussen middels een in de laadinfrastructuur geïntegreerde pantograaf geladen worden.
Elektrisch aangedreven Citea’s
De order bestaat uit 80 Citea’s SLE-120 Hybrid en 120 Citea’s SLFA-180 Hybrid. De 12-meter lage instap bus wordt mede aangedreven door een 160 kW elektromotor en is uitgerust met een 32 kWh ‘High-Power’ batterijpakket. De gelede lage vloer bus heeft een 240 kW elektromotor gecombineerd met een 64 kWh ‘High-Power’ batterijpakket. Aanvullend worden alle hybridebussen voorzien met een 210 kW sterke, 4-cilinder Euro 6 generator die de batterij van energie kan voorzien. Dankzij de combinatie van een serieel hybride systeem met een technisch hoogwaardig batterijpakket kunnen de nieuwe generatie hybride Citea’s meer dan de helft van de tijd elektrisch rijden.
VVM De Lijn
De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn. Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron. Het net van De Lijn telt ongeveer 1.000 lijnen en 36.000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar circa 11 miljoen ritten. De eigen vloot telt 2.250 bussen en 400 trams. De privéfirma’s die rijden in opdracht van De Lijn hebben zelf ook bussen. Zij nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening. Met ruim 8.000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken nog eens meer dan 2.000 mensen. Als hoofdaandeelhouder van deelfietsen Blue-bike promoot en ondersteunt De Lijn combimobiliteit. Hierbij kunnen reizigers voor het laatste stuk van hun verplaatsing een bus- of tramrit combineren met een deelfiets.