Waarom met twee ton aan metaal en kunststof één persoon vervoeren? Waarom zo’n ‘dikke’ auto voor ritjes in de stad? Waarom batterijen in ouderwetse modellen brandstofauto? Waarom niet een heel nieuw, duurzamer mobiliteitsconcept ontwikkelen? De uitvinders van de Carver geven antwoord met hun nieuwste ontwerp van een elektrische driewieler met gesloten cabine, actief kantelmechanisme en aantrekkelijk prijskaartje. Ambitie: voor binnenstedelijke mobiliteit het gat vullen tussen de elektrische fiets/scooter en de elektrische auto.
Tien jaar geleden was driewielerauto Carver One een hit. Om veilig in de bocht te kunnen hangen, had die een innovatief kantelmechanisme, naar een ontwerp van de uitvinders Chris van den Brink en Harry Kroonen. Het tv-programma Top Gear was laaiend enthousiast en de orders liepen in de duizenden. Totdat Toyota motorenleverancier Daihatsu overnam en de levering van motoren aan derden tijdelijk stopte. De onderneming ging failliet en Anton Rosier, de huidige ceo, stapte in voor een doorstart. Aanvankelijk leefde Carver van het licenseren van zijn unieke stuur-, veer- en kanteltechnologie, terwijl het bleef doorontwikkelen. Totdat het weer ging kriebelen bij Van den Brink en Rosier: ‘Willen wij een technologiebedrijf blijven of toch onze droom waarmaken van een compact voertuig waarmee je zoveel fun kunt beleven en tegelijk een evolutie in de mobiliteit in gang kunt zetten? Er bleef veel belangstelling voor de Carver-technologie, uit allerlei landen, maar niemand lukte het er een auto mee te bouwen.’ Op reis in China, waar Rosier veel kwam voor de licentiebusiness, viel het kwartje. De nieuwe Carver moest volledig elektrisch worden ontworpen, als luxe scooter voor binnenstedelijk gebruik met een bereik van 80-100 km en 45 km/uur maximaal. En de gesloten carrosserie moet comfort en sociale en verkeersveiligheid bieden. ‘Zodat mensen op weg naar het werk in hun nette pak niet nat worden en de verpleegster na de avonddienst er veilig mee naar huis kan.’
Chinese inkoopkracht
Vele prototypes zagen het licht in Carvers r&d-vestiging in ’s-Gravendeel. Een driepersoonsuitvoering voor het Chinese eenkindgezin, een eenvoudige eenzitter om de techniek helemaal te bewijzen, een tweezitter voor de ouder die op weg naar het werk eerst een kind bij de crèche wil afzetten, of voor de boodschappen. Duurtesten met dit laatste model lopen boven verwachting, meldt Rosier. Vanwege het bescheiden prijskaartje dat bij een scooter-plus hoort (target 7.500 euro) moesten de ontwerpers zo veel mogelijk uitgaan van standaardcomponenten, zoals elektrische scooterwielen of de ruitenwissermotor van een bus voor het kantelmechanisme. De elektronica voor de complexe besturing van elektrische aandrijving en kantelmechanisme, plus het buizenframe en de panelen van de carrosserie, worden uiteraard op maat gemaakt. De elektronica wil Carver in Nederland laten produceren, de rest van de onderdelenproductie gebeurt in China. Nederlandse en Duitse leveranciers kunnen niet concurreren met het Chinese prijsniveau, meldt Rosier. ‘Onze Chinese productiepartner bouwt 1,2 miljoen elektrische scooters per jaar en heeft daarmee een ongekende inkoopkracht. Daar liften wij op mee voor de vele scootercomponenten in ons ontwerp.’
Assemblage in Leeuwarden
Rosier wist de Accell Group, bekend van de fietsmerken Batavus en Sparta (hoofdkantoor in Heerenveen), via haar deelneming Urbanvision als aandeelhouder te binden. Naast werkkapitaalfinanciering en kennis van markt en fietstechniek biedt Accell Carver inkoopkracht. Verder boden de Noord-Nederlandse ontwikkelingsmaatschappijen NOM en FOM gunstige voorwaarden om productie in te richten. Begin volgend jaar hoopt Carver een hal te betrekken in Leeuwarden. ‘Daar doen we de eindassemblage. We onderzoeken hoever we daarmee in China gaan, mede met het oog op transportkosten van volumineuze halfassemblages. Als de aantallen groter worden, kunnen we in Leeuwarden bijvoorbeeld panelen in verschillende kleuren op voorraad houden, zodat we hier build-to-order kunnen afbouwen.’
Wereldspel
Zo’n vijftig bestellingen zijn al via de website geplaatst; er zijn honderden geïnteresseerden voor een proefrit. Carver hoopt per jaar duizend stuks in Nederland af te zetten. ‘We kijken verder, dit is een wereldspel. We krijgen al aanvragen van importeurs, van Portugal tot Zuid-Korea, maar willen in Nederland beginnen om eventuele laatste aanpassingen snel te kunnen realiseren.’ Tegelijk kijkt Carver naar andere oplossingen die op hetzelfde platform zijn te ontwikkelen, zoals voor de last-mile delivery van pakketjes. Rosier is vol zelfvertrouwen. ‘Enerzijds zijn we een heel solide technologieclub die een degelijk en veilig ontwerp heeft gebouwd, anderzijds is het fun om aan zo’n comfortabel voertuig te werken dat hip & happening is.’
FOTO
Anton Rosier, ceo van Carver Technology: ‘We hopen met de Carver een omdenken over mobiliteit in gang te zetten.’ Foto: Sam Rentmeester