VDL gaat een serie van tweehonderd stuks super e-bikes bouwen. Deze Trefecta ondersteunt het trappen elektrisch tot een snelheid van wel zeventig kilometer per uur. KMWE bouwde eerder het frame en de aandrijving van de eerste vijftig prototypes. Maar nu de series groter worden, wil Trefecta met VDL verder, legt directeur Gerben Klein Baltink uit. ‘Zij hebben de faciliteiten en de schaalgrootte om dergelijke aantallen te bouwen.
VDL onderhandelingspositie naar toeleveranciers
Voorts telt dat met VDL als partner onze onderhandelingspositie naar toeleveranciers van bijvoorbeeld de batterijen beter is geworden. En VDL heeft natuurlijk veel kennis van en ervaring met elektrisch vervoer’, doelt Klein Baltink onder meer op de elektrische bussen die VDL Bus & Coach bouwt. Bij het e-bike-project zijn meerdere VDL-onderdelen betrokken; VDL ETG Projects heeft als contractpartner de Trefecta voor de serieproductie reeds doorontwikkeld.
Super e-bikes voor politie- en defensieorganisaties
De eerste serie van vijftig is inmiddels verkocht, aan particulieren. De nu te bouwen tweehonderd super e-bikes zullen vooral gebruikt worden voor testwerk voor binnen- en buitenlandse overheden. Daarbij moet gedacht worden aan politie- en defensieorganisaties. Anders dan bij gewone mountainbikes zijn bijvoorbeeld de schokbrekers zo ontworpen dat ze opgenomen zijn in het geveerde deel van de fiets. ‘Dat maakt de fiets veel beter belastbaar, geschikt voor grote sprongen, ook door een volbepakte militair van 160 kilo’, aldus Trefecta Mobility-oprichter, investeerder en fervent mountainbiker Haiko Visser eerder in Link Magazine. ‘Slagen die testen, dan verwacht ik dat we snel verder kunnen gaan opschalen’, zo stelt c.