Toenemende complexiteit en snelheid brengen Festo Nederland en België ertoe kennis en competenties te bundelen

0

Festo heeft haar vestigingen in Nederland en België ondergebracht in het nieuw gevormde cluster Benelux. De bestaande verkooporganisaties met hoofkantoren in Delft en Brussel blijven intact maar de samenwerking, kennisuitwisseling en marktbenadering wordt geïntegreerd. Zo wil Festo haar klanten de diepgaande expertise uit verschillende markten optimaal ter beschikking stellen.

‘We merken dat er bij onze klanten en in veel verschillende markten steeds meer behoefte bestaat aan ondersteuning op een globaal niveau, dus land-overstijgend. Daarnaast zijn de markten in het algemeen veel transparanter geworden en is de snelheid van handelen van steeds groter belang.’ Dennis van Beers – directeur van Festo Nederland, en zijn collega Jo Verstraeten – directeur van Festo België, leggen uit dat Festo – van nature een landenorganisatie – door al deze ontwikkelingen aan het denken werd gezet over harmonisatie. Verstraeten: ‘Ook door ontwikkelingen als Industrie 4.0 is het wenselijk om concentraties van hele specifieke kennis te kunnen bundelen. Zo kun je de beste partner voor je klanten zijn. De industriekennis die nodig is om klanten te kunnen helpen, wordt bovendien steeds specifieker. Door die kennis te bundelen en zo in te zetten, ben je beter in staat om als een echte partner op te treden en echte meerwaarde te bieden.’

Al in de conceptfase

Van Beers ziet dat de kennis- en ondersteuningsbehoefte bij klanten aan het verschuiven is.  ‘Vroeger kwam een vertegenwoordiger langs en adviseerde over producten waar op dat moment een behoefte aan bestond. Vandaag de dag vragen klanten om oplossingen en merken we dat we steeds vaker in de conceptfase al samenwerken. Daarbij gaat het steeds vaker over software-integratie en gerichte applicatievraagstukken. Bovendien is snelheid, creativiteit en een pragmatische aanpak ons handelsmerk geworden. Door de bundeling van de kennis en competenties kunnen wij ons nog beter als kennispartner van onze klanten in de Benelux manifesteren.’
‘Alle klanten in de Benelux zullen ons met hetzelfde gemak kunnen benaderen’,  zegt Van Beers. Verstraeten vult aan: ‘De gebundelde kennis van de ruim 200 medewerkers zal nog meer dan voorheen ten dienste staan van onze klanten, of het nu gaat om projecten, oplossingen of gezamenlijke ontwikkelingen.’ Het Festo Experience Centre in Delft, en ook het quick response EASi3-team staan nu ter beschikking van klanten in België en Luxemburg, waardoor een besturings- of bewegingsvraag snel wordt vertaald in een oplossing. Interne communicatie wordt met de moderne communicatiemiddelen bovendien steeds makkelijker. Dennis van Beers ziet ook dit als een belangrijk pluspunt. ‘De clustering die we nu hebben ingericht, maakt dat alles ook veel transparanter. Een must in deze tijd.’

Integratie vergt meer

Festo heeft haar contactcenters digitaal gekoppeld en ook de tweetaligheid in België wordt optimaal bediend. Transparantie staat volgens Van Beers voorop en daarom is er één uniform distributeursbeleid in de hele Benelux. ‘We denken niet meer aan landsgrenzen maar aan één marktplaats.’

Voor de integratie van beide landenorganisaties is natuurlijk meer nodig dan alleen digitale koppelingen: ‘De komende tijd gaan verschillende teams uit de organisatie steeds meer met elkaar samenwerken. In de salesteams bijvoorbeeld, waar collega’s specialistische kennis uitwisselen om zo een breder klantportfolio op hetzelfde niveau te kunnen bedienen. Op die manier werken we toe naar een steeds meer geïntegreerde marktbenadering’, aldus een woordvoerder van Festo Nederland.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics