Afgelopen week stonden Airbus Defence and Space Netherlands en het Hengelose PM Spacetec tegenover elkaar in de rechtszaal in Almelo. Inzet is de levering van onderdelen voor motorframes voor de Ariane 6-raket. Spacetec wil die niet leveren tegen de afgesproken maximum prijs van 1,1 miljoen euro. De leverancier wil ook 1,2 miljoen euro aan meerkosten betaald zien, die in rekening gebracht zijn door zijn eigen leverancier, de zusteronderneming PM Aerotec, onderdeel van dezelfde PM Group, eigendom de Hengeloër Joep Henk Lüth.
Nu heeft Airbus er een afspraak gemaakt met alle leveranciers dat geen zij retentierecht hebben: als er conflicten zouden ontstaan over betalingen, mogen zij niet weigeren om de spullen te leveren. Want dan zou de lancering in 2020 niet worden gehaald en dat zou het Airbus komen te staan op een schadeclaim van minstens 50 miljoen. Spacetec heeft het werk echter uitbesteed aan twee bedrijven, aldus de advocaat Stekelenburg van Aerotec en PM, waarmee Airbus die retentie-afspraak niet gemaakt heeft. Airbus eist de geproduceerde raketonderdelen, plus alle geleverde materialen, terug van Aerotec en PM. Maar omdat ze formeel geen contract met deze twee bedrijven hebben vinden die twee dat ze zich niet hoeven te houden aan maximale prijzen of een verbod op retentie. In een powerpoint-presentatie aan Airbus was al duidelijk gesteld dat Aerotec en PM het feitelijke werk zouden uitvoeren.
Volgens advocaat mr. Netten van Airbus was dat helemaal niet zo duidelijk. Sterker nog: er was aanvankelijk zelfs sprake van dat Spacetec-personeel bij Airbus zou komen werken. En de powerpoint dateerde niet uit 2017, maar was pas twee maanden geleden gepresenteerd toen Airbus verhaal ging halen omdat Spacetec in gebreke bleef bij de levering, aldus de advocaat in een verslag in dagblad Tubantia.
Een poging ter zitting tot een schikking door voorzieningenrechter mr. Zweers leidde tot niets. Dus volgt er over twee weken een uitspraak. Hoe dan ook, het contract met Spacetec heeft Airbus inmiddels opgezegd.
In de septemberuitgave van Link Magazine een uitgebreid artikel over hoe Airbus samen met toeleveranciers de complexe klus van de ontwikkeling en productie van de motorframes probeert te klaren.