Na jaren van voorbereiding neemt studententeam University Racing Eindhoven (URE) van de TU/e voor het eerst deel aan Barcelona (van 2 tot 8 augustus) in de nieuwste klasse van de Formula Student competitie: de autonome klasse. Het doel is dat de raceauto zonder menselijke hulp over de baan scheurt, waarbij het voertuig – dat elektrisch wordt aangedreven – en het autonome systeem volledig wordt ontworpen door studenten van de TU Eindhoven.
Dennis Gubbels, teammanager van URE, kijkt uit naar de race: “Natuurlijk gaan we voor de eerste plaats. Het zou geweldig zijn als onze autonome raceauto tijdens zijn eerste race zou winnen, net zoals Max Verstappen zijn eerste Formule 1-race op hetzelfde circuit won in zijn nieuwe auto. We willen winnen en ik denk zeker dat we dat kunnen.”
Omdat er geen coureur bij betrokken is, heeft het team alleen een apparaat om de start van de race aan te geven. In Spanje neemt URE het op tegen 14 andere teams uit de VS, Portugal, Duitsland, Italië en Noorwegen.
Tijdens de competitie in Barcelona staan teams om de beurt op de baan. Ze worden beoordeeld op verschillende racedisciplines, zoals bochtensnelheid, acceleratie, uithoudingsvermogen en een kwalificatieronde. Het team wilde twee jaar geleden deelnemen aan een autonome race, maar slaagde niet volledig voor de technische keuring, waardoor de racedisciplines niet konden worden uitgevoerd.
Studenten van verschillende faculteiten
De racewagen is volledig ontworpen en ontwikkeld door studenten van verschillende faculteiten. Daarom is niet alleen de prestaties van de auto zelf belangrijk, d.w.z. de racedisciplines, maar ook het hele ontwerpproces zal worden beoordeeld door juryleden uit de auto-industrie. Bovendien moeten de deelnemende teams een gedetailleerd overzicht maken van al hun kosten, onderdelen en arbeidsprocessen. Ten slotte moeten alle teams een winstgevend bedrijfsmodel opstellen rond hun ontwikkelde raceauto.
Gubbels legt uit dat het team moet pionieren, want autonoom racen staat nog in de kinderschoenen. Er zijn nauwelijks wedstrijden. “Daarom is dit een grote uitdaging voor ons. Zo werken de systemen vaak individueel prima, maar het vinden van de juiste verbinding tussen de hardware en software is een lastige klus. De sensoren en camera’s zijn de ogen van de auto, het softwarepakket is het brein van de auto en de stuureenheid en motoren zijn de ledematen. Alles moet perfect op elkaar zijn afgestemd. Als er zelfs maar een fractie van een seconde vertraging is, kan dit veel tijd kosten. We hebben het afgelopen jaar hard aan de auto gewerkt en hopen de resultaten in Barcelona te laten zien.”
Naast de autonome competitie in Spanje heeft het team meerdere malen deelgenomen aan de al lang bestaande elektrische klasse, zoals begin deze maand op het TT-circuit in Assen. Van de dertig deelnemende teams werd URE tweede. Het elektrische racemonster dat in Assen begon, wordt nu omgebouwd tot een autonome auto door de voor- en achtervleugel te vervangen door een computer en een set extra sensoren. Gubbels: “We kunnen onze elektrische auto in korte tijd omtoveren tot een autonoom voertuig en vice versa. Dat autoconcept is uniek.”